„Naši dopravní policisté ze Svitav již 20. a 21. ledna 2021 vyrozumívali ŘSD o zhoršujícím se stavu komunikace I/35 od Cerekvice n. L po Moravskou Třebovou a o potenciálním problému, který tím vznikne. Kolegové dokonce zaslali mapu s označením v té době 26 míst, kde byly díry v komunikaci,“ uvedla policejní mluvčí Janovská. Liknavost ŘSD se v tomto světle ukazuje ještě daleko horší, než jsme v Deníku psali minulý týden.
Pak se totiž dlouho nic nedělo, první četa sem sice vyrazila záplatovat nejdříve 26. ledna, další se ale přidaly v únoru po reportážích Deníku. Práce však i přes tehdejší příznivé počasí pokračovaly velmi pomalu. Do dneška si na 50kilometrovém úseku rozbily kolo nebo i porouchaly nápravu desítky řidičů. Jen včera u Koclířova skončilo na jednom výtluku šest aut. Za pomalé záplatování i později policie ŘSD kritizovala. Poukázala rovněž na nedostatečné dopravní značení upozorňující na nebezpečí. Nyní pak opravy komplikují siné mrazy, kvůli nim bude výtluků přibývat.
Jak policie ve čtvrtek dodala, úseky u Cerekvice, Opatova, Brněnce a Březové (na sousední taktéž rozbité I/43) už jsou konečně opravené, ale úseky u Moravské Třebové, Gruny, Hřebče, Mikulče a Koclířova doposud ne. „Je to děs. Manžel jel včera a jak tam byl navátý sníh, tak také jednu trefil, ale díkybohu kola přežila,“ uvedla na facebookové stránce týkající se dopravy na I/35 jedna místní žena.

„Od 1. února jsme na této komunikaci šetřili celkem 16 dopravních nehod – 20 poškozených aut. Nicméně víme, že řada řidičů nám nehodu neoznámila, tudíž počet poškozených vozidel bude značně vyšší. To nám potvrdil i řidič odtahové služby,“ upřesnila policejní mluvčí Janovská.
„Některé výtluky jsme po dohodě s ŘSD opravili, další řešení je už ale na něm,“ hájila se počátkem února firma Eurovia, kterou si ŘSD najalo jako údržbáře státovky I/35. Ta je vedle dálnice D1 hlavní spojnicí Čech s Moravou.
Řidiči však mají díky tomu, že nebezpečnost výtluků, laxnost oprav a nedostatečnost značení potvrdila policie, velkou šanci na náhradu škody. Pokud však neudělali jednu zásadní chybu a ke své havárii si policii nezavolali. Tím by se šance na náhradu škody markantně snížily. Nutné je také co nejlépe zdokumentovat nehodu, vyfotografovat výmol a prostor havárie. Hodí se i případní svědci.
Při uplatňování požadavku na náhrady škody je také dobré mít na paměti, že majitel komunikace – v tomto případě ŘSD - má navíc (na rozdíl od pojišťoven) povinnost hradit veškerou vzniklou škodu, která majiteli vozidla vznikla. Tedy nejen skutečnou škodu na vozidle, ale i například kompenzaci za odtah vozidla, ušlý zisk nebo třeba zmeškaný let.

Řidiči se mohou opřít i o zjištění policie, že některé výtluky jsou natolik rozsáhlé či hluboké, že „vzhledem k okolnímu stavu vozovky jde o takovou změnu sjízdnosti, kterou řidič nemůže předvídat ani tehdy, přizpůsobí-li způsob jízdy špatnému stavu komunikace“. Touto citací se sama opírá o jeden z dřívějších soudních rozsudků.
ŘSD naposledy opravovala výtluky ve stoupacím pruhu v Litomyšli nebo u Gajeru. „Během tohoto týdne zatím využili silničáři k opravě výtluků 2500 kg ohřívané balené směsi a 235 kg studeného asfaltu. Ve středu podstoupila výspravy vozovky silnice I/35 v Litomyšli, ve čtvrtek silnice I/35 Koclířov a I/14 Libchavy – Č. Třebová. Dnes se pracovalo na silnici I/35 Gajer, a to s pomocí mikrovlnné technologie Futtec,“ uvedla v pátek mluvčí ŘSD Kristýna Korenčiková.
Deník po své jízdě po I/35 zkraje února musí potvrdit, že tu bylo skutečně o strach jezdit. Desítky řidičů mají proražené gumy a někteří i hnuté nápravy. Díry byly místy půl metru široké a až 35 centimetrů. hluboké, dalo se jim špatně vyhnout a nebezpečí bylo přitom značené málo nebo dokonce vůbec. Stížnosti řidičů potvrdil při svých cestách i Deník a posléze i policie.