Jde o přípravu svačinek, které jsou vydávány o velké přestávce a spolu s pitným režimem zajišťují správnou funkci všech buněk a orgánů potřebných pro podávání kvalitních školních výkonů.

Každý z nás si ze školy pamatuje něco jiného. I obědy a svačinky jsou jedním ze zážitků, které v nás formovaly náhled na svět.  Po Novém roce skončila činnost místního kiosku. O tom, kdo bude ony diskutované služby za čas nahrazovat, jsme ve škole mluvili nejen na pedagogických radách. Zřejmou snahou postoupit v tomto tématu o krok dále byl již jednou organizovaný konkurz na provozování kiosku se zdravou výživou.

Protože je těžké skloubit vhodnou výživu s cenami potravin a služeb, tak je namístě poděkovat vedení školy a hlavně školní jídelně, která se tohoto úkolu zhostila příkladným způsobem. Sortiment svačinek za osmnáct korun za kus je toho důkazem. To je pro tělo něco jiného než chipsy, lízátko a kofola. Navíc nabídka pravidelných svačinek směřuje k ulehčení při každodenním rozhodování každého rodiče či prarodiče, co že dnes „Pepíčkovi" připravíme do školy?

Spolupráce jídelny a pedagogů prvního a druhého stupně byla podtrhnutá už při zápisu do prvních tříd. Že je stravování důležité, měla u budoucích prvňáčků připomínat jednak ochutnávka svačinek připravených školní jídelnou, ale také názorná foto-prezentace zdravých svačinek s písemnou dokumentací pro rodiče. Zároveň probíhaly ankety o nejpřitažlivější zeleninový a ovocný salát. Se slovy: „I oči by jedly," si děti mohly prohlédnout a semínkem předložené luštěniny obodovat nejpřitažlivější salát. Příprava výše uvedených aktivit byla náročná. Pohled na rodiče s dětmi, kteří živě hodnotili, ochutnávali a se zaujetím bodovali vzhled salátů, stál za to.

Nejen my si myslíme, že tento způsob činnosti školy přispěje ke zklidnění výuky, snížení nemocnosti a k lepším stravovacím návykům dětí.

Je i vědecky dokázané, že sladkosti v podobě jednoduchých cukrů, kofein či taurin, aromata, konzervanty a jiné chemikálie přispívají k nesoustředěnosti především u dětí se specifickými poruchami učení, apod. Navíc tyto látky způsobují zdravotní problémy, jako jsou alergie, astma, snížení imunity, nadváhu, cukrovku a jiné civilizační neduhy. Mnohdy stojí i za zvýšenou agresivitou, která může vyústit v sociální problémy a šikanu.

Vzhledem k těmto skutečnostem věříme, že nově zavedené svačinky budou platným přínosem pro žáky, rodiče, ale i pedagogický sbor naší školy.

Jídelníček z období 3. – 21. února 2014
Pondělí: multicereální bageta, pomazánkové máslo, šunka, plátek rajčete, ledový salát, čaj
Úterý: ovocný salát, cereální rohlík, čaj
Středa: slunečnicový chléb s máslem a vajíčkem, mandarinka, čaj
Čtvrtek: kaiserka se lněným semínkem, tvarohová pomazánka, salátová okurka, čaj
Pátek: bílý jogurt s müsli a ovocem, celozrnná minibulka, čaj

Pondělí: zeleninový salát se sýrem, grahamový rohlík, čaj
Úterý: palačinky s ovesnými vločkami, marmeláda, jogurt, polovina pomeranče, čaj
Středa: tmavý chléb Moskva, luštěninová pomazánka, mrkev, kapie, čaj
Čtvrtek: triangl fitness (vícezrnné pečivo), banán, mléko
Pátek: cereální chléb s medovým máslem, posypané špetkou skořice se slunečnicovými semínky, jablko, čaj

zdroj:www.zsnalukach.cz

STANISLAV NOŽKA,ZŠ Na Lukách Polička