Do stavby téměř 12 kilometrů dlouhého dálničního úseku mezi Janovem a Opatovcem, který těsně kopíruje a kříží stávající státovku z Litomyšle do Svitav, se dělníci pustili letos na začátku května.

„V letošním roce jsme začali s přeložkami inženýrských sítí, nejvýznamnější je přeložka vysokotlakého vodovodu, která má čtyři kilometry. Také jsme zahájili převážnou většinu zemních prací,“ uvedl Stanislav Král, vedoucí oddělení výstavby pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

Se stavbou dálničního mostu začnou dělníci příští rok na jaře a hotový má být do jara 2025. Práce na dálnici poběží celou zimu.

Nyní začíná stavební firma s nejzajímavějším objektem na celém úseku. Jedná se o 400 metrů dlouhou estakádu nad pětatřicítkou. Most povede ve výšce asi šest metrů nad stávající silnicí. „Jsme na násypu, pod kterým bude zbudována opěra. Za ní postavíme výrobnu, ze které budeme postupně vysouvat oba mostní objekty o délce 400 metrů. Vysuneme je přes stávající silnici I/35,“ popsal postup stavby Jan Kabelka, vedoucí provozu mostních technologií společnosti MI Roads.

Psali jsme:

Poklepání základního kamene na úseku dálnice D35 Janov - Opatovec
Poklepáno. Po dálnici D35 z Litomyšle do Svitav řidiči pojedou v listopadu 2025

Než na jaře dojde na samotnou stavbu mostu, musí dělníci postavit provizorní přeložku silnice I/35, po které se bude jezdit jen zhruba rok, než bude estakáda hotová. V současné době dělníci zakládají šestnáct mostních pilířů. Piloty budou v hloubce okolo osmnácti metrů.

Projeďte se po D35 mezi Litomyšlí a Svitavami už nyní ve vizualizaci:

Zdroj: ŘSD

„Jednotlivé díly mostu budeme vyrábět přímo tady. Vždy vybetonujeme jeden celek a posuneme ho nad silnici,“ podotkl Král.

Estakáda překonává nejen silnici I/35, ale i Mikulečský potokEstakáda překonává nejen silnici I/35, ale i Mikulečský potokZdroj: ŘSD

Technologii vysouvání zvolili stavaři záměrně. „Podjezdní výška pod konstrukcí byla nízká a rozpětí veliké, proto jsme zvolili technologii vysunutí, která je v tomto případě mnohem elegantnější. Mostní konstrukci z železobetonu vyrobíme za opěrou a po jednotlivých taktech půjde do finálního umístění,“ doplnil Kabelka.

Podle odborníků půjde o technologicky náročný projekt. „Most je do oblouku a navíc křížení s komunikací I/ 35 je pod velmi ostrým úhlem. Rozpětí mostního pole přes silnici má 62 metrů,“ dodal Kabelka.

V tomto úseku dálnice už byl před časem vybudován most pro železniční koridor Česká Třebová - Brno:

Železniční most přes budoucí dálnici D35 prošel zatěžkávací zkouškou.
Na most u Svitav nad neexistující dálnicí už můžou vlaky. Zatěžové testy klaply

Se stavbou dálničního mostu začnou dělníci příští rok na jaře a hotový má být do jara 2025. Práce na dálnici poběží celou zimu. „Pracujeme za každého počasí, během zimních měsíců musíme jen omezit betonáže, izolace a věci, které vyžadují určitou teplotu a vlhkost,“ řekl Král.

Dálniční úsek D35 mezi Janovem a Opatovcem má 11,7 kilometrů, obsahuje třináct mostních objektů, z toho sedm jich je dálničních. Kromě toho musí dělníci také postavit 4,5 kilometrů protihlukových stěn Se zprovozněním tohoto úseku D35 počítá Ředitelství silnic a dálnic 22. prosince 2025.