„Myslím, že Litomyšl s cyklostezkami zaspala. Spousta věcí se tady udělala, ale cyklostezky nebyly prioritou. Myslím, že by se mohla Litomyšl během několika let zlepšit, ale třicet let nedoženeme za tři roky,“ říká starosta Litomyšle Daniel Brýdl.

Na stole má deset plánů, kde všude by mohli cyklisté jezdit v klidu. Výstavbu cyklostezek ale často brzdí i sami lidé, kteří nechtějí prodávat pozemky. „Lidé slyší spíše na výměnu pozemků. Ta jednání jsou někdy doslova porod,“ podotýká Brýdl.

Největším projektem v Litomyšli je spojení světelné křižovatky s kruhovým objezdem u budoucího Lidlu cyklopruhy. To vše ale až poté, co bude stát kolem města dálnice D35. „Ze stávajících čtyř pruhů na pětatřicítce uděláme normální dvojpruh a zbylé pruhy využijeme jak na parkování aut, tak také pro cyklodopravu. Už jsme zadali průzkumy technických možností tohoto řešení,“ vysvětluje starosta.

Nejdál je město s přípravou cyklostezky k Vertexu, kde by mohli jezdit cyklisté už příští rok. Některé stezky chystá Litomyšl společně s okolními obcemi. Jedná se o propojení s Osíkem.

O tom, že region v budování cyklostezek poněkud zaspal, jsme psali již dříve:

Cyklostezka. Ilustrační foto
Po cyklostezkách se zatím moc neprojedete. Na Svitavsku jich je jen 14 kilometrů
Ilustrační foto.
Litomyšl chystá stavbu nových cyklostezek

„Zatím se nejlépe jeví obnovení bývalé silnice na Osík. Jednáme také se Strakovem a Janovem. A hledáme nejlepší propojení na Černou horu. Do toho ale zasáhne stavba dálnice D35, neboť dojde k přeložce stávající spojnice Litomyšle se Strakovem a s tím musíme počítat již při projektování,“ přibližuje přípravu dalších cyklostezek Brýdl. Naopak cyklostezka směrem na Vysoké Mýto zřejmě skončí u ledu. Majitelé pozemků nesouhlasí s výstavbou za žádných podmínek a bez toho Litomyšl nic nepostaví.

Dobře funguje i síť cyklobusů - ZDE

Cyklostezky jsou v současné době prioritou taky v Poličce, kde lidé volají roky po spojnici k masokombinátu. „Vedle obrovského problému s výkupem pozemků jsou tyto stavby i finančně nákladné. Úsek dlouhý necelé dva kilometry stojí 17,5 milionu korun,“ podotýká starosta Jaroslav Martinů. Teprve až bude hotová cesta k masokombinátu, může město uvažovat o dalších cyklostezkách, a to směrem na Lezník a Střítež.

Svitavy sází na spolupráci se sousedním Koclířovem. Společně chystají projekt na cyklostezku za 18 milionů korun. Letos dokončí projekt a budou hledat zdroje financování. Lidé se po nové komunikaci svezou zřejmě, až bude hotový obchvat Svitav. Na deset milionů korun má vyjít stavba cyklostezky z Moravské Třebové do Útěchova.

Ilustrační foto.
Cyklostezka Kolem Žabky