Sto dvacet na osmdesát, tak zní ideální poměr systolické a diastolické hodnoty, jenž by měl mít zdravý jedinec. Bohužel počet lidí, který trpí hypertenzí (vysoký tlak), anebo naopak hypotenzí (nízký tlak) je stále vysoký. A pomoc v obou případech není nijak jednoduchá, přesto existuje. Co tedy dělat v případech, kdy už váš lékař varovně zvedá prst?

Podle statistiky má zvýšený krevní tlak, onemocnění, které nebolí a není příliš vidět, každý sedmý Čech. A pokud do této skupiny patříte, tak byste měli dělat několik věcí. „Z těch základních pravidelně spát, pod hlavu si dejte víc polštářů. Přestaňte solit, omezte mastné výrobky. Musíte být opatrní při fyzické zátěži, navštivte lékaře a pokud to jde, změňte životní styl,“ radí Radka Setrmajerová, odbornice na zdravou výživu. „Lidé s vysokým krevním tlakem mají většinou nadváhu, takže kromě užívání prášků musí tak jako tak shodit, aby tolik nezatěžovali své srdce. Výborným pomocníkem je omega 3 mastná kyselina, tenhle tuk je zdravý, vyhlazuje cévy, ovlivňuje mozkovou a srdeční činnost. Najdeme jej hlavně v rybách. Ale to neznamená jednou za rok na Vánoce kapra, ale pravidelně třikrát do týdne! Výbornou dietní rybou je modrohlav, ale toho tady skoro nikdo nezná,“ vytahuje jeden tajný trumf ze své kuchyně královéhradecká dietoložka.

U léčení nízkého tlaku je postup pochopitelně odlišný. Radka Setrmajerová s ním roky bojovala, a tak ví, co a jak: „Na nízký krevní tlak lék není, na rozdíl od vysokého. Zvýšit spodní hodnoty trvá mnohem déle než opačný postup, ale není to nemožné. Nesmíte hlavně pouze sedět za počítačem! Je potřeba pohybová aktivita, aby se krev rozproudila a tlak zvýšil. Můžete si pomoci kofeinem a nemusí to být jenom káva, existují čaje zvyšující tělesnou termoregulaci, teplota vašeho organizmu může stoupnout až o jeden stupeň.“

A závěrečná rada? Výmluvy na dědičné potíže odložte. „Geneticky dědíte pouze dispozice, nikoliv nemoce. Můžete udělat všechno pro to, aby se dispozice neprojevila,“ radí bojovat Radka Setrmajerová. Jan Pokorný