Chytré hodinky zaznamenají sportovní aktivitu, počítají kroky a také v případě nehody odešlou automaticky hlášení na tísňovou linku. V sobotu večer pomohly hodinky ženě, která havarovala s autem u Úherčic na Chrudimsku.

„Obdrželi jsme automatický hovor, který nás informoval o tom, že něčí zařízení zaznamenalo těžkou nehodu a poškozená osoba nereaguje. S hovorem se nám zobrazily zeměpisné souřadnice v obci Úherčice. Na místo vyrazily všechny složky integrovaného záchranného systému a nejely naprázdno. Na určeném místě jsme nalezli osobní automobil v příkopu a u něj zraněnou řidičku v šoku,“ popsal nehodu zastupující mluvčí hasičů Jakub Stryka.

Vedle systému eCall je to další možnost, jak mohou chytré technologie přivolat pomoc, pokud se člověk ocitne v nesnázích a nemůže se ozvat.

V poslední době přibývá na tísňové lince hlášení z chytrých hodinek. Jenže hasiči i záchranáři evidují také mnoho případů, kdy šlo o planý poplach. „Nejvíce oznámení tohoto typu máme přes zimu na sjezdovkách, ať už se jedná o mobilní telefony nebo chytré hodinky. Problémem je pro nás také to, že nepoznáme o jaký typ události se jedná, tedy jestli se stala dopravní nehoda, pád na kole, skok do vody, rvačka nebo jestli nebyl přístrojem nesprávně vyhodnocen nějaký otřes,“ vysvětlil Stryka.

Psali jsme:

Na krajské operační středisko hasičů vždy přijde datová věta, která oznámí: Majitel zařízení měl těžkou nehodu a nadiktuje souřadnice. V drtivé většině však jde podle hasičů o planý poplach. „Zařízení vlivem otřesu, který nutně nemusí znamenat ohrožení života, vyhodnotí situaci jako nehodu a z nastavení telefonu nebo hodinek zalarmuje záchranné složky. Poslední případ nehody na Chrudimsku, na který jsme vyjížděli, byla po dlouhé době přístrojem správně vyhodnocená situace,“ doplnil hasič.

Nicméně veškerá taková oznámení musí hasiči ověřit. Volají zpátky na dané zařízení, protože se zprávou se zobrazuje i kontakt. „Když nikdo nereaguje a nemáme potvrzené, že je vše v pořádku, vyjíždíme vždy na místo,“ dodal Stryka.

Zkušenosti s chytrými hodinkami mají také členové horské služby. Podle nich jsou chytrá zařízení ku pomoci, pokud se skutečně stala nehoda. Funkci v sobě mají téměř všechny typů iPhonů nebo chytrých hodinek značky Garmin.

„V zařízení jde nastavit, na jaká čísla volat v případě nouze. Špatné je, když o funkci člověk ani neví nebo ji má špatně nastavenou,“ podotkl mluvčí horské služby Marek Fryš.

Chytrá zařízení navíc občas špatně vyhodnotí naléhavost situace a problém pro záchranáře všech složek IZS je na světě. „Měli jsme lehký pád bez následků a bez poranění lyžaře v Janských Lázních. Turista pokračoval po oprášení od sněhu v lyžování a ani netušil, že se spustil řetězec záchranných činností. Bezpečnostní systém v jeho elektronickém zařízení vyhodnotil situaci jako nouzovou a odeslal záchranářům zprávu. Majitel zařízení nereagoval na zpětná volání a tudíž se rozběhla záchranná akce,“ vzpomínal Fryš.

Záchranáři navíc upozorňují, aby lidé reagovali na jejich zpětná volání. „Záchranáři horské služby volají zpět z dispečerských telefonů a tudíž se nezobrazují čísla jako tísňová a nebo přímo adresná. Pokud jste nehodu, pohřešování, nebo úraz nahlašovali na číslo +4201210 nebo 155, prosím očekávejte příchozí hovor,“ uzavřel mluvčí záchranářů.