Se zpoplatněním parkovacích míst v centrech mnoha měst se nehodlá smířit část řidičů. Zkouší proto různé finty, jak nepopulární opatření obejít.
Stavění aut do křižovatek mimo vyznačená místa nebo parkování před zahrádkami hospůdek s výmluvou majitele vozu, že si pouze odskočil rozměnit, je jen začátek.


Vynalézaví řidiči
Parkovací automaty v Litomyšli jsou podle slov velitele městských policistů Karla Rajmana naštěstí bezporuchové a řidiči většinou parkovací lístky mají. „Někdy se setkáváme s výmluvami typu zapomněl jsem, byl jsem si jen odskočit a podobně,“ říká Karel Rajman.
Podobné je to i ve Svitavách. „Řidiči se kolikrát chtějí vymluvit na cokoli, třeba že parkují jen chvíli. Obecně ale platí že neradi za něco vydávají peníze,“ uvedl velitel svitavských strážníků Karel Čupr.


Do Poličky zřejmě jezdí jen ukáznění řidiči. Strážníci si tam totiž na podobné chování řidičů nemohou stěžovat. „S neplacením řidičů za parkování a výmluvami na rozbitý parkovací automat se u nás nesetkáváme,“ sdělil poličský strážník Aleš Horníček.
V centru Hradce Králové jsou ale šoféři úskočnější a vynalézavější. „Někteří mají schované určité mince a ráno volají, že automat jim je nebere a že tam budou do večera. Když však dorazí náš technik, automat je v pořádku.


Pokud takový člověk volá ze stejného telefonu třikrát týdně, tak je něco špatně. Pro mnohé je zřejmě vyčerpávající už nákup benzinu a parkovné jim připadá jako výdaj navíc,“ uvedl Jiří Junek z firmy Atol, která spravuje systém parkování v Hradci Králové.
„Oprava parkomatu, kterou zaplatí všichni, přijde téměř na pět tisíc korun. Je zajímavé, že když přijede cizinec, automaticky zaplatí a ví, kam má lístek umístit. Nevymýšlí si, že mu jej odnesl vítr, když zavíral dveře a podobně.“
Problémy s nepoctivci zaznamenal Atol také v parkovacím domě v bývalém pivovaru, kde někteří lidé vymýšleli, jak na jednu zakoupenou kartu odstavit dvě auta.


„S jednou kartou vjeli do objektu. Kartu pak vzali a šli pro druhé vozidlo. Když je systém nechtěl pustit, tak se rozčilovali. Druhý vynález byl testován tak, že vůz vjel do domu na lístek a za několik dní, když měl vyjíždět a zaplatit, si majitel vozidla půjčil od někoho kartu. Když vyjel ven tak kartu vrátil do firmy. Ale správně parkující vůz již nemohl na kartu vyjet,“ popisoval Jiří Junek.

PETRA DVOŘÁKOVÁ
RADEK ŠPRINC