Dvě stovky kamionů projedou denně Budislaví na Litomyšlsku, a to přímo kolem školy a školky. Vozí zeminu na stavbu dálnice D35. Všude tak je bláto, práší se a silnice se ničí. „Bojím se s malou dcerou přejít silnici,“ říká maminka u benzínky. Kolem zrovna jede naložený náklaďák. A tak je to ve vesnici už od června. Původně měl odvoz zeminy z budislavského lomu skončit už v říjnu, ale pokračuje dál. „Odvážejí hlínu z lomu, denně nám projede kolem úřadu 200 kamionů. V létě to ještě šlo, ale na podzim je to horší. Prý mají skluz, takže jezdí více,“ tvrdí starosta Luboš Šplíchal.
První naložené auto projede obcí kolem šesté hodiny ráno a klid nastane zhruba v pět odpoledne. Místní lidé si stěžují i na rychlost kamionů. Vedení obce to řešilo s policií, ale častější kontroly to podle Budislavských nepřineslo.
Nejhorší situace podle starosty nastane, když zaprší, z lomu se tahá bláto na silnici. „Sice pravidelně silnici zametají a myjí, ale místní lidé už vtipkují, že se pozná auto, které projelo Budislaví. Řepná kampaň proti tomuto nic nebyla,“ popisuje starosta. Chápe ale, že se silnice musí postavit.
Nápor nákladních aut s sebou nese i další problémy. Řidiči si zkracují cestu přes malé vesnice v okolí. „Jezdili přes Příluku, kde je už zničená silnice. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Pardubický kraj jim měly přesně určit trasy, kudy pojedou prázdná auta a kudy naložená, a ne aby šoféři jezdili, kudy chtějí,“ dodává Šplíchal.
Vozí tři tisíce tun zeminy denně
Denně těžká technika odveze z Budislavi přibližně tři tisíce tun zeminy. Podle Jana Rýdla z ŘSD byly trasy nákladních aut projednané předem a dopravnímu zatížení se dá vyhnout jen těžko. Auta aspoň musí být označena „D35“, což se ale podle starostů dotčených obcí často neděje. Na otázku Deníku, jestli se dostane obci nějaké kompenzace a jak dlouho odvoz zeminy ještě potrvá, ŘSD neodpovědělo.
Pardubický kraj už o opravě zničených silnic se státem jedná. „V říjnu jsme jednali s generálním ředitelem ŘSD Radkem Mátlem, abychom ho informovali o problematice poškozených silnic v rámci převozu materiálu ze stavby D35 na území našeho kraje,“ uvádí náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš.
O odstraňování škod se stále jedná
ŘSD podle Kortyše nevidí po ukončení výstavby dálnice problém s odstraněním poškození na silnicích II. a III. tříd. Zároveň prý ředitel Mátl přislíbil projednání míry povinnosti k odstraňování škod na krajských silnicích, a to přímo s dodavateli výstavby. Jednání budou pokračovat i s ministrem dopravy. Pardubický kraj odstraňuje závady ve sjízdnosti i za cenu, že tyto výkony zatím nejsou finančně kryty. „V současné době je již vynaloženo 10 milionů korun a do konce letošního roku předpokládáme až 14 milionů korun. Na vyčíslení předpokládaných škod pro rok 2020 se právě pracuje,“ říká Kortyš.