Lokálky proto vyrazí na koleje pouze o víkendech. Změna, která vejde v platnost začátkem prosince, se dotkne obyvatel sedmi východočeských obcí rozmístěných kolem tratě 063.

Vlak vs. autobus

Zatímco v Libáni, od níž je vlaková zastávka vzdálená více než dva kilometry, rozhodnutí společnosti Oredo příliš vrásky nedělá, v nedalekých Dětenicích ho intenzivně kritizují. „Když jsem viděl návrhy Oreda, tak mě nijak nepřesvědčily. Lidé preferující autobus mají možnost jím cestovat už nyní v rámci již zavedených linek. Ti, kteří jezdí raději vlakem, budou mít smůlu,“ rozčiluje se starosta Dětenic Radomír Vališka.

Oproti tomu Vladimír Záleský, jednatel společnosti Oredo, tvrdí, že vlaky budou nahrazeny plnohodnotně a že dopravní obslužnost obcí díky autobusům se ještě zlepší. „Navíc ještě přibude v každém směru jeden spoj navíc. V dopoledním sedle jeden spoj z Bousova do Kopidlna k lékaři, odpoledne pak z Jičína do Kopidlna pro lidi z ranní směny,“ říká Záleský.

„Mám pocit, že na začátku padlo rozhodnutí trať utlumit a nahradit vlakovou dopravu autobusy. Podle toho se postupuje. Přitom stávající model dopravní obslužnost obcí bohatě zajistí ,“ tvrdí Vališka.

Jeho domněnce nahrává i usnesení dozorčí rady Oreda, tvořené krajskými zastupiteli, která zamítla zabývat se výběrem alternativního drážního dopravce. Krajští radní již několikrát deklarovali, že provoz tratě je neekonomický, protože vlaky do Kopidlna jezdí ve všední dny pouze devět lidí.

Milion na cestě?

„Rozhodli jsme, že místo vlaků, které jsou dražší a jejichž stanice leží daleko od středu obcí, budou ve všední dny jezdit autobusy. O víkendech železniční spoje zachováme,“ uvedl v dubnu náměstek královéhradeckého hejtmana Petr Kuřík.

„Jestli je trať prodělečná, pak nechápu, proč už se mi ozvaly dvě firmy, které by měly o trať 063 zájem,“ oponuje Radomír Vališka. Záchranu vlakové dopravy nepřinesla ani jednání firmy Oredo se zástupci obcí. Ti navíc rozporují podobu konečného návrhu s tím, jenž jim byl předložen při společném setkání.

„Konečná verze jízdního řádu se od té, která byla předložena při jednání starostům v okolí trati, liší jen nepatrně. Opravdu jen v minutách, a to tak, že naopak dojde ještě k dalšímu vylepšení návaznosti na další směry. V zásadě je to tak, jak bylo dohodnuto. Tak, jak jsme to starostům slíbili, tak to i platí,“ brání se Vladimír Záleský. Kraj si slibuje od omezení dopravy na trati 063 roční úsporu kolem milionu korun.

Tu ovšem Vališka zpochybňuje. „Podle mých výpočtů vycházejících z tržních cen v dopravě nakonec žádná velká finanční injekce krajskou kasu nečeká,“ uzavírá starosta Dětenic.