„Ve špičce je to strašný. Jedno auto za druhým, kamiony, někdy je o život tady přejít silnici,“ říká starší žena u přechodu v centru Březové nad Svitavou. Maminka s kočárkem kývne hlavou k domům a říká: „Tady bych nemohla bydlet. Silnici přímo pod okny, chudáci lidi.“

Lidé v Březové nad Svitavou čekají roky na stavbu dálnice D43. Ta jim ulehčí život a vrátí městu klid. „Hlavní tah zatěžuje život občanů nad únosnou mez,“ potvrzuje starosta Karel Adámek. Před časem proto nechali ve městě nainstalovat monitorovací zařízení. Sedm dní a sedm nocí zaznamenávalo průjezd aut a také to, jak řidiči dodržují rychlost.

Provoz tady může ještě vzrůst po dostavbě polské dálnice S8 z Vratislavi do Králík, "třiačtyřicítka" bude tranzitní pro Poláky mířící na jih…:

Již hotový úsek dálnice S8 v polském vnitrozemí
Polská dálnice až ke Králíkům? I Svitaváci se chytají za hlavu. Bojí se kolapsu

První plány na dálniční spojení Brna s polskou Vratislaví pochází už z roku 1938. Od roku 1939 až do zastavení prací v roce 1942 probíhaly stavební práce na části takzvané Německé neboli Hitlerově dálnici v délce 84 kilometrů.

„Výsledkem byla skutečnost, že za to období městem projelo 63 tisíc vozidel. Porušením rychlostních limitů pro jízdu v obci se provinilo 25 tisíc řidičů. Jednomu bylo naměřeno neskutečných 148 kilometrů za hodinu,“ vysvětluje Adámek.

Březové pomůže jedině stavba dálnice D43, která z centra odvede auta směřující na Brno. Kdy ale začne její stavba, není stále jasné. Podle posledních informací žádají starostové dotčených obcí, aby D43 měla čtyři jízdní pruhy a nikoliv jen tři, jak bylo původně navrženo. Jasné je jen to, že povede zcela jinou trasou než současnásoučané  I/43, a to o zhruba 20 kilometrů východněji směrem nikoliv na Svitavy, ale na Moravskou Třebovou.

Ilustrační foto
S dálnicí D43 počítá jižní Morava i Pardubický kraj

„Je logické, že pouze čtyřproudá komunikace převezme většinu zátěže na sebe a ulehčí tak obcím, které protíná stávající komunikace první třídy,“ podotýká Adámek. Nyní musí jen čekat, jak jednání o budoucí dálnici dopadnou. Jenže počet aut, která Březovou denně projedou, stále roste. „Pro nás je už nejvyšší čas a je potřeba řešit problém rychle, jasně a smysluplně,“ uzavírá březovský starosta Adámek.Plány ŘSD na výstavbu nové přeložky silnice I/43, která by se vyhnula obcím. Není jasné, zda bude mít dálniční parametry.Plány ŘSD na výstavbu nové přeložky silnice I/43, která by se vyhnula obcím. Není jasné, zda bude mít dálniční parametry.Zdroj: ŘSD

Jednání o podobě dálnice nekončí a rýsují se i termíny stavby. „S realizací dálnice D43 počítáme v letech 2030 až 2034 s předpokládaným uvedením do provozu v roce 2035,“ uvedla před časem mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

První plány na dálniční spojení Brna s polskou Vratislaví pochází už z roku 1938. Od roku 1939 až do zastavení prací v roce 1942 probíhaly stavební práce na části takzvané Německé neboli Hitlerově dálnici v délce 84 kilometrů.

Po Hitlerově dálnici zbyly v krajině stavby, Němci silnici nikdy nedokončili.
FOTO: Pozůstatky Hitlerovy dálnice pro D43 využity nebudou

Dálnice D43 je důležitou páteřní komunikací, která propojí Pardubický kraj s Jihomoravským a především pak s Brnem. Stávající silnice I/43 je extrémně zatížená dopravou a prochází řadou měst a obcí. Dálnice D43 povede z Brna na sever a spojí dálnice D1 a D35. Jako první se má v roce 2025 stavět úsek z Bořitova do Svitávky.