Na internetu hledala Irena Navrátilová dovolenou na Krétě. U přepážky pražské cestovní agentury se nezdržela dlouho. Spolu s pracovnicí za pultíkem studovaly na monitoru aktuální nabídky nejrůznějších cestovních kanceláří. Žena projevila zájem o týdenní pobyt „last minute“ u teplého moře na Krétě. Požádala o letecký zájezd pro dvě osoby, s odletem o čtyři dny později. Ten byl v nabídce jediný. Cena přijatelná, tak nezaváhala. Anna Staňková zažila podobný příběh. Dovolenou v tureckém středisku dokonce hned zaplatila.
Smůla
Pracovnice vyplnila nezbytné formuláře, Anna Staňková je potvrdila a dovolenou zaplatila. To vše se odehrálo v necelé půlhodině. Po deseti minutách jí zavolala pracovnice agentury, že cestovka nezablokovala hotel. Kanceláře totiž nejsou připraveny na klienty, kteří cestují sami. „Dobře, tak to se nedá nic dělat,“ neskrývá zklamání žena, jíž se rozplynul sen o odletu následující den. Pracovnice cestovky se omluvila a usilovně sháněla jiný pobyt u moře. „Je mi líto. Ale nebojte, určitě vybereme něco jiného,“ uklidňuje Vendula Smékalová ženu. Při objednávání zájezdů na poslední chvíli se musejí zákazníci obrnit trpělivostí.
Nižší cena je vykoupena nejistotou, situace se rychle mění. Zdá se, že v případě Turecka to platí dvojnásob. Jak uvedl předseda Asociace cestovních kanceláří a agentur ČR Tomio Okamura, v letošním roce stoupl několikanásobně počet zájemců o zájezdy na poslední chvíli. Byrokratické novinky, týkající se zejména cestování s dětmi, odradily část zákazníků od cesty na pobřeží Chorvatska.
Nároky klientů se mění. Stále větší zájem je o letecké zájezdy. Lidé se vydávají do vzdálených míst na zeměkouli. Populární zůstávají pobyty v Řecku.
(on, mag)