Celkem asi 500 připomínek k novým jízdním řádům se sešlo na stole pracovníků firmy OREDO. Tato společnost od prosince organizuje veřejnou dopravu v Pardubickém kraji. Na některých místech kraje se ovšem na hlavu krajských politiků i dopravních technologů sypou jen samá negativa.
„Jako starostové se s tím potýkáme neustále. Praktický dopad je velmi tristní, těžko se lidem, kteří uvíznou někde v poli, vysvětluje, že musí počkat až do dubna, než dojde ke změně jízdních řádů,“ postěžovala si na jednání krajského zastupitelstva starostka Hlinska Magda Křivanová (ODS).

Špatná komunikace

Na čtvrtečním zasedání se ukázalo, že problémů s dopravou je v kraji k řešení spousta. Zastupitelé z různých částí kraje si stěžovali především na způsob komunikace pracovníků OREDO.

„Za Českou Třebovou jsme podali připomínky 15. ledna, dodnes nám ovšem nepřišla žádná odpověď. Je to nepřijatelný způsob komunikace, jen ze zákulisních informací jsem se třeba dozvěděl, že asi polovina našich připomínek nebude akceptována,“ sdělil starosta České Třebové Jaroslav Zedník (Koalice pro Pardubický kraj).

Náměstek hejtmana Jan Tichý (ČSSD), který je za dopravu zodpovědný, ovšem tvrdí, že písemné vyjádření k připomínkám dostanou starostové až po 1. dubnu. Do té doby je to prý časově nezvladatelné.

„Připomínek od občanů a obcí přišlo asi 500 a OREDO má v Pardubickém kraji pět pracovníků. Pokud by vyhotovovali písemnou odpověď na každou připomínku, tak by dva až tři měsíce nedělali nic jiného. Teď hlavně musí dojít k zajištění návaznosti spojů,“ podotkl Jan Tichý, podle kterého je většina připomínek z východní části kraje, zatímco ta západní polovina je takřka bez problémů.

Zpoždění vyřeší

„Všechny připomínky opravdu budeme řešit a většina jich bude zohledněna, především ty, které se týkají opožďování spojů. Některé připomínky jsou ovšem nerealizovatelné,“ vysvětlil jednatel firmy OREDO Vladimír Záleský.

Na jednání krajského zastupitelstva se ovšem ukázalo, že existuje i rozpor v tom, na co vlastně byla společnost OREDO krajem najata.
„Vyhráli jsme výběrové řízení na organizování veřejné dopravy, tedy na běžnou agendu spojenou s provozem autobusových a vlakových spojů. Výběrové řízení se netýkalo optimalizace,“ uvedl Vladimír Záleský.

Jan Tichý to ovšem vidí poněkud odlišně.

„Sháněli jsme organizátora dopravy. A součástí organizace dopravy je i její integrace. Jinak by to mohli dál dělat krajští úředníci,“ řekl Jan Tichý.

LUKÁŠ DUBSKÝ