„Důvěryhodnost, ochrana uživatele, kyberbezpečnost. Tady není o čem - jednotná doména státu zabezpečí, že vždy poznáte, kdy na vás mluví stát, a zamezí nejrůznějších phishingovým podvodům,“ obhajoval na twitteru záměr vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš.

V současné době jednotlivé orgány používají různé domény, takže uživatel například u ministerstva pro místní rozvoj narazí na doménu „mmr.cz“, u ministerstva práce a sociální věci zase na „mpsv.cz“, u ministerstva obrany na „army.cz“ či u ministerstva zemědělství na „eagri.cz“. V budoucnu by všechny tyto instituce měly používat jednotnou doménu „gov.cz“.

Kdo chce jít s dobou, musí měnit loga. Ani Pepsi nezůstává pozadu.
Firmy mění logo. Potřebují omladit tvář

Bartošův návrh je přitom už třetí pokus o jednotnou doménu za posledních dvacet let. „I když lze webové stránky ministerstev na internetu dohledat, dosud se občan nemohl spolehnout, že se za každých okolností nachází na oficiálních stránkách úřadu,“ míní jeho úřad.

Současné vizuály státních webů. Screenshot jednotlivých institucíSoučasné vizuály státních webůZdroj: koláž Deník

Toho například loni na podzim zneužili podvodníci, když se pokusili od lidí získat jejich citlivé údaje přes falešné stránky ministerstva práce a sociálních věcí. Stránky totiž věrně kopírovaly podoby tohoto úřadu a byly spuštěny na doménách „mpsv-cz.cz“ nebo „mpsv-post.cz“. To mohlo řadu uživatelé zmást. Tomu by podle Bartoše mělo zamezit právě používání jednotné domény „gov.cz“.

Správný krok, ale pozdě 

Marketingový expert Jakub Horák proto považuje sjednocení domény a vizuální podoby za správný krok, který tu měl ale být už dávno. „Každé ministerstvo si střeží schopnost vlastní prezentace. Je to snaha prezentovat jednotlivého politického lídra. Stejně tak lze pro správu stránek zaměstnat kamaráda nebo mu zadat zakázku,“ uvedl Horák.

Sjednocení webů jednotlivých ministerstev a státních úřadu považuje za dobrý nápad i Petra Štorková, ředitelka třebíčské reklamní třebíčské agentury Atlantic, která se věnuje tvorbě webů a řešení pro online prezentaci firem. „Přijde mi to stejně vhodné, stejně jako v případě webů fakult univerzit. Návštěvníci na očekávaném místě najdou to, co potřebují. Stejně tak pro provoz webů je ekonomičtější, když je jich více na jednom stejném systému a jednou strukturou,“ vysvětlila Štorková.

V ohrožení jsou pomocníci v oblasti těžby, stavebnictví, výroby a dopravy, řidiči i obsluha pojízdných zařízení nebo stacionárních strojů.
Firmy v Česku začínají propouštět. To horší je ale ještě čeká

Za dobrý nápad považuje i jednotnou doménu. „Nicméně v případě ‚gov.cz‘ bych se zamyslela, zda je to dobrý a srozumitelný název pro naši populaci. Rozumí doméně a zapamatují si ji, aby ji snadno našli?,“ nadhodila otázku Štorková.

Bartošův úřad ovšem namítá, že právě tato doména zvyšuje důvěryhodnost a přívětivost pro zahraniční partnery. Doména „gov.“ je v současné době používána v řadě zemí, mimo jiné ve Velké Británii, Chorvatsku, Belgii, Estonsku nebo v Polsku.

Kdy se stejné grafické podoby webů státní úřady dočkají, není zatím úplně jisté. Bartošův úřad by měl do devíti měsíců předložit vládě analýzu.