Podle nových pravidel, která by měla začít platit od května 2022, bude v případě slev povinné označit zboží předchozí cenou. Tou se však nově rozumí nejnižší cena, kterou výrobek stál v uplynulých 30 dnech. „Tím by se mohlo zamezit umělému zdražování zboží týden či dva před akcemi typu Black Friday,“ řekl Deníku právník spotřebitelské organizace dTest Petr Šmelhaus.

Tyto reklamní akce by tak mohly pokračovat beze změn jen tehdy, budou-li obchodníci své ceny kalkulovat a zveřejňovat v souladu s pravidly.

Češi vyrážejí ve velkém na nákupy do Polska
Nová lednice, cigarety, levnější máslo. Nákupy v Polsku zažívají opětovný boom

Právník Šmelhaus si pochvaluje, že nová úprava lépe prováže ochranu spotřebitele s občanským zákoníkem. „Dále se rozšíří ochrana spotřebitele a vymezí se i některé nové klamavé praktiky, které dosud nebyly zákonem vymezeny,“ popisuje Šmelhaus.

Spotřebitelé by tak například měli být lépe chráněni i v případech, kdy nakupují na organizované prodejní akci, anebo pokud smlouvu uzavřou přímo ve své domácnosti, kde je neočekávaně bez předchozí domluvy zastihne prodejce. Lhůta pro odstoupení od takto uzavřené smlouvy se z dosavadních 14 dnů prodlouží na 30 dní.

Nová právní úprava by měla také zákazníky lépe chránit před nekalými praktikami obchodníků. "Spotřebitel, který se stal obětí nekalé obchodní praktiky, bude moci od smlouvy odstoupit ve lhůtě 90 dní ode dne uzavření smlouvy," řekl Deníku David Hluštík z odboru komunikace ministerstva průmyslu a obchodu. Případně také může požadovat přiměřenou slevu.

Senioři s rouškami. Ilustrační snímek
Valorizace důchodů o 800 korun. Penze poprvé překoná hranici 16 tisíc

Kvůli volbám ale bude schvalování nových pravidel poměrně hektické. Předlohou se teprve bude zabývat vláda a na celý legislativní proces zbývají v podstatě už jen tři měsíce.

„Je navíc pravděpodobné, že dojde ke změnám aktuálního návrhu,“ odhaduje prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Nová úprava míří zejména na nepoctivé e-shopy. Takových je ale podle Prouzy jen malá část z celkových více než 45 tisíc tuzemských internetových obchodů.

Nechceme slevu zadarmo

Odborníci se shodují na tom, že by si zákazníci měli na obchodníky předem získat reference a sledovat recenze na zboží. Připomínají, že za svá rozhodnutí jsou zodpovědní sami. „Zákon je efektivně ochrání v případě podvodného jednání, ale nikoli v případě, že nakoupili zboží, které s odstupem času třeba nepotřebují,“ míní Prouza.

Již nyní ale kontroly prokazují, že obchodníci se slevami často podvádějí. Česká obchodní inspekce například loni provedla 3039 kontrol zaměřených právě na slevy, inspektoři při nich zjistili porušení zákona ve více než 36 procentech případů.

Slepice potřebují výběh, nejlépe zatravněný a osázený stromy, aby měly podle potřeby sluníčko i stín.
Cena vajec neustále stoupá. Lidé kupují slepice na domácí chov

Nejčastějším prohřeškem bylo právě nesprávné uvedení ceny po slevě, nebo na výrobku cenovka chyběla úplně. Jindy zase prodejci uvedli jinou cenu na výrobku, a jinou zákazníkovi naúčtovali při placení.

„Pokud internetový obchod uvede cenu se slevou, ačkoli takové zboží nikdy v minulosti neprodával a nedoloží, z čeho sleva vychází, dopouští se klamání,“ upozornil mluvčí inspektorů Jiří Fröhlich.

Obchodníkům hrozí pokuta 

Nepoctivým obchodníkům za jejich prohřešky hrozí pokuta.

Příkladem byl „výhodný“ nákup se slevou až 84 procent, který nedávno sliboval zákazníkům jeden z tuzemských e-shopů. Pánské sandály s původní cenou 3285 korun obchod i po slevě prodával dráž, než sliboval.  „I nejvyšší hodnota procentuální slevy byla nižší, než hodnota uváděná,“ prohlásil Fröhlich. Inspektoři proto firmě udělili pokutu 50 tisíc korun.