Na elektrokoloběžky se totiž nevztahuje povinnost mít sjednané povinné ručení. Příležitost v tomto stavu vidí představitelé pojišťoven. Apelují na uživatele nejen elektrokoloběžek, ale i elektrokol, aby situaci nepodceňovali a pojistili se. Některé už dokonce nabízejí i speciální odpovědnostní pojištění právě na provoz zmíněných dopravních prostředků.

„Dotyčný se nemusí bát, že by škodu, kterou na nich způsobí svému okolí, musel platit ze své kapsy,“ vysvětlila hlavní výhodu produktová manažerka Slavia pojišťovny Jana Pejsarová. Pojistné stojí necelé čtyři stovky na rok.

Do ostrých závěrečných testů v autoškolách míří další sada nových otázek.
Nové testy v autoškolách: Od června na uchazeče čeká další balík otázek i videa

Největší tuzemská Generali Česká pojišťovna nabízí krytí škod způsobených nejen na tradičním kole či koloběžce, ale i v jejich elektrické verzi už také jako součást autopojištění. „Ze zkušeností totiž víme, že řidič bývá zpravidla také cyklistou. Nemluvě o tom, že počet těch, kteří využívají alternativně nebo přímo v kombinaci s řízením auta právě jednokolky, koloběžky a kola, v posledních letech dramaticky narostl,“ sdělil mluvčí Jan Marek.

Další Deníkem oslovené pojišťovací instituce konkrétně zaměřené produkty nechystají. Jednohlasně ale doporučují mít sjednané Pojištění odpovědnosti v běžném občanském životě. „Za relativně nízké pojistné slouží k náhradám újem způsobených členy domácnosti v souvislosti s rozmanitými činnostmi nebo vztahy v běžném občanském životě,“ uvedl mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.

Pojistka na blbost nestačí

Zbystřit by rozhodně měli klienti spoléhající pouze na pojištění odpovědnosti – tedy takzvanou pojistku na blbost. Ta totiž může být nedostačující. „Vztahuje se spíše k odpovědnosti zaměstnance vůči zaměstnavateli. Toto je volnočasová aktivita, tudíž doporučuji pojištění občanské odpovědnosti,“ zdůraznila mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová.

Aby získali peníze z pojistky, musí příznivci přibližovadel dodržovat zákony. Nesmí tedy řídit pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek. V takovém případě pojišťovna škodu neuhradí.

I když nyní majitelé elektrokoběžek nemusí mít sjednané povinné ručení, za necelé dva roky to podle nových pravidel schválených evropským parlamentem bude jinak. Platit tak budou muset majitelé všech elektrických koloběžek a také segwayů s rychlostí přes pětadvacet kilometrů za hodinu. Poplatku se nevyhnou, ani pokud jejich strojek dosáhne rychlosti přes čtrnáct kilometrů a zároveň váží nad pětadvacet kilogramů.

Test předjíždění cyklistů v Mikulově na Břeclavsku.
Nejčastější prohřešky cyklistů: Jízda po chodníku je jeden nešvar z mnoha

Naopak majitelé rychlých elektrokol dostali výjimku. Směrnice musí v členských státech začít platit nejpozději od 1. ledna 2024.

I když kola s rychlostí nad pětadvacet kilometrů evropský předpis vynechává, v některých státech povinnost mít uzavřené povinné ručení platit bude. Nechají si ji třeba Německo a Francie. „Bude potřeba na tuto skutečnost pamatovat a například při cestách na dovolenou s elektrokoly se pro tyto účely řádně pojistit,“ upozornila na serveru opojisteni.cz právnička České asociace pojišťoven Lucie Žulavská.