„V době koronakrize jsem téměř nechodila do obchodů, nechávala jsem si jen jednou za tři týdny přivézt velký nákup. Domácí pekárnu jsem proto používala prakticky ob den. Pekla jsem hlavně chleba pro naši pětičlennou rodinu i pro známé,“ řekla Deníku Kabele. „Pekárnu jsem už měla doma, ale přikoupila jsem druhou, abych ji nemusela na chalupu převážet,“ pochvaluje si nadšená „pekařka“.

Jejíž přístup k nákupům přesně kopíruje trendy, které po dobu koronakrize zaznamenaly tuzemské řetězce. Skladba prodávaného zboží se jim za uplynulý rok citelně promíchala. Zákazníci si z vlastních domácností neustále „dělají“ kanceláře, školy či restaurace. Naopak o zboží „na parádu“ takový zájem nemají. A je to vidět v číslech.

Testování na covid antigenními testy
Samotestovací sady už nabízí obchodní řetězce. Cena se pohybuje kolem stokoruny

Například podle  statistik řetězce Globus se loni oproti předchozímu roku prodalo o 186 procent notebooků a 112 procent tiskáren více. Absolutním rekordmanem byly webkamery, u nichž kvůli distanční výuce ve školách stoupl prodej o 648 procent. Na druhé příčce se s 372 procenty meziročního nárůstu umístily právě domácí pekárny.

Prodeje některých druhů zboží výrazně ovlivnily různé vládní zákazy, které ministři často oznamovali s minimálním předstihem. „Zvykli jsme si na každodenní změny, aby byla splněna nová vládní opatření platná už další den,“ uvedla mluvčí Globusu Lutfia Volfová. Úkolem číslo jedna podle ní bylo postarat se o hygienu a rozestupy mezi zákazníky.

Infografika Zdroj: DeníkA o jaké zboží lidé kvůli krizi neměli zájem? Velký pokles prodeje obchodníci zaznamenali třeba u deodorantů, těch se oproti předchozímu roku prodalo bezmála o pětinu méně.Že na své čisté ruce mysleli také spotřebitelé dokazuje fakt, že prodej mýdla a dezinfekčních gelů loni oproti roku 2019 v Globusu stoupl o více než polovinu.„Také jsme evidovali rostoucí poptávku po gelech na ruce a antibakteriálních ubrouscích,“ potvrdil pro Deník rovněž mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

Klesl rovněž zájem zákazníků o parfémy a toaletní vody. Vysloveným „propadlíkem roku“ ale byly cestovní kufry, také kvůli uzavřeným hranicím si jich lidé loni koupili o 53 procent méně než v předchozím roce. Následovaly dámské kabelky s propadem více než o čtvrtinu.

„Část kategorií zboží byla negativně zasažena vlivem platných omezení, která zakazují nebo omezují prodej tohoto sortimentu,“ uvedl pro Deník mluvčí Tesca Václav Koukolíček. „Jedná se především o oblečení, knihy, hračky a papírenský sortiment,“ konstatoval. Obdobnou zkušenost zaznamenal i konkurenční Kaufland. „Pokles prodeje jsme zaznamenali v kategoriích, které jsme po určitou dobu nemohli prodávat, například papírnické produkty či hračky. Nižší zájem se projevil také u dekorativní kosmetiky,“ řekla Deníku mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Jaro se hlásí. Desítky lidí vyrazily o víkendu do zahradních center a květinářství v okrese. Největší zájem je o primulky, macešky, ale i o osivo či řezané a umělé tulipány.
Boom v zahradnictvích: Lidé vyrážejí na nákupy, letí zejména jarní kytičky

Oslovení obchodníci potvrzují, že lidé kvůli koronaviru zásadně změnili své obchodní návyky. „Zákazníci se snaží omezovat sociální kontakt, a tak chodí nakupovat méně často a nakupují větší objemy,“ řekl Deníku mluvčí Penny Tomáš Kubík.

„Od vypuknutí pandemie platí, že chodí nakupovat méně lidí, ale vzrostl jejich nákupní koš,“ potvrdil také Koukolíček. „Vzrostla obliba on-line nákupů, v meziročním porovnání až o sto procent. Zákazníci také více využívají nákup pomocí skenerů a narostl podíl bezhotovostních plateb, které nyní již převládají nad hotovostními,“ připomněl Koukolíček.

Obchodníci nyní zejména doufají v co nejrychlejší konec pandemie. „Důležité bude, kdy se nám podaří vypořádat se s šířením nákazy, a jak rychlé a silné bude nastartování ekonomiky,“ řekl Deníku předseda Asociace českého tradičního obchodu Pavel Březina. „Do té doby budeme sledovat promítnutí poklesu příjmů části populace do jejich nákupního chování,“ dodal.