Neznámý podvodník se snaží vylákat z lidí smyšlený doplatek k údajně chybně spočítané faktuře za elektřinu. V dopise, který se tváří jako hlavičkový s logem firmy ČEZ, žádá po odběratelích elektřiny shodně 481 korun. Úhradu vymáhá hrozbou stopadesátikorunové pokuty k příští faktuře.

Pachatel takto obeslal už jednu ulici v Náchodě, vyloučeny ale nejsou ani další případy na východě Čech.

„Zatím desítka zákazníků se obrátila na Zákaznické služby Skupiny ČEZ s dotazem na dopis, který je vyzývá k doplacení údajně špatně vypočtené částky ve vyúčtování. Dopisy se sice objevily jen v Náchodě, je ovšem možné, že podvodné dopisy z jiných lokalit nebyly zatím nahlášeny nebo že je podvodník teprve zašle," varuje Šárka Beránková, tisková mluvčí ČEZ pro východní Čechy. Firma už ve věci připravuje podání trestního oznámení na neznámého pachatele.

V dopise je jen pár podezřelých chyb

Charakteristika dopisů je ve všech případech stejná – viz reprofoto vpravo. Podvodník je zasílá v bílé obálce bez loga ČEZ, používá stejný variabilní symbol a uvádí dlužnou částku 481 korun. Dopis kromě toho obsahuje chyby jako nesprávné použití oslovení, neexistující subjekt „SKUPINA ČEZ, s.r.o.", nebo používá nesmyslné pojmy jako „obchodní účet služby pro regulaci souvisejících dodávek". V případě neuhrazení hrozí zákazníkovi sankcí 150 korun.

Přesně takový dopis se objevil u všech dosud nahlášených případů, ale výzva k úhradě dlužné částky může mít nyní i jinou podobu. „Varujeme zákazníky, aby na takovýto dopis nereagovali a jeho obdržení nahlásili prostřednictvím Zákaznického centra nebo Zákaznické linky 840 840 840," dodala Beránková.

S podvodníky, kteří se snaží namastit si kapsy právě na podomním prodeji energií, nejčastěji u důvěřivých důchodců, se  roztrhl pytel. Někteří se přímo vydávají za pracovníky ČEZ nebo plynárenské firmy RWE. „Nedávno mi zazvonili u dveří s nabídkou levnější elektřiny. Tvrdili, že zastupují společnost ČEZ a oháněli se i jejím vzorovým vyúčtováním. Lhali," řekl starosta Opočna Štěpán Jelínek.

Časté triky podvodníků
•  Prodejci se nepředstavují nebo si vymýšlejí falešné identity. Nejčastěji se vydávají za pracovníky stávajícího operátora (vašeho nynějšího dodavatele plynu či elektřiny).

•  Tváří se například, že jdou jen vyjednat slevu za věrnost nebo vrátit přeplatky, k tomu ale potřebují vaši smlouvu a iniciály (mohou se tak chtít vetřít i do domů a něco tu ukrást).

•  Dealeři podávají nepravdivé informace, například že stávající dodavatel energií končí, nebo zamlčují, že jde o přechod na jiného operátora a tvrdí, že jde jen o slevu.

•  Nadhodnocují velikost finanční úspory při přechodu k jinému operátorovi, dokládají to barevnými grafy a lákavými ciframi.

•  Neříkají všechno, například u změny dodavatele zamlčují poplatky za zrušení smlouvy a jiné poplatky, případně jsou tyto sankce na smlouvě napsány miniaturním písmem.

•  Vyvíjejí na zákazníky nátlak, že je smlouvu podepsat rychle, nejpozději ihned, aby si ji tak nemohli pořádně pročíst.