Svého času byla auta s naftovým motorem velice horkým zbožím. Dokonce před zhruba patnácti lety si vznětový agregát kupovala i většina zájemců o malý městský Renault Clio.

V současné době už z obdobných kompaktních aut dieselové motory mizí. Nabízí se už jen v některých modelech francouzsko-italsko-německo-amerického koncernu Stellantis. Konkrétně třeba v Opelu Corsa nebo Citroënu C3. Ten je s cenovkou 436 000 Kč z naftových aut dostupných na našem trhu vůbec nejlevnější.

U článku najdete fotografický přehled nejúspornějších dieselových vozů s klasickými karosériemi a pro porovnání také desítku nejúspornějších vozů kategorie SUV.

Ti, kteří toho najezdí opravdu hodně, by měli zvážit pořízení například Škody Octavia. Tento vůz s karosérií liftback má totiž normovanou spotřebu  3,5 litru. Kombi pak spotřebovává každých sto kilometrů pouze o desetinu litru nafty více. Tento vůz již navíc nabízí dostatek místa i výkonu.

Evropské značky segment levných čtyřkolek prakticky opustily. Nejlevnější Škodou je Karoq
Nový přehled nejlevnějších aut 4x4. U jiných než asijských značek moc neuspějete

Odobně velká auta jako jsou Volkswagen Golf, Peugeot 308, Citroën C4, Renault Mégane nebo třeba Seat Leon, již mají spotřebu o několik desetin litru vyšší. Konkrétní údaje opět najdete ve fotogalerii.

Také prostorná MPV

Do desítky prostorných dieselových vozů s cenovkou do tři čtvrtě miliónu korun náleží pak ještě dva modely menších osobních dodávek. Levnější (s cenovkou 580 000 Kč) než technicky prakticky identická Toyota Proace City Verso je Citroën Berlingo.

Vyšší hmotnost a horší aerodynamika způsobují, že dieselová SUV mají horší spotřebu než srovnatelně velké vozy s klasičtějšími typy karosérií.

Větší objem zavazadlového prostoru než kombi nabízejí osobní dodávky. A z nich disponuje největším kufrem Renault Kangoo
Rodinná auta s velkým kufrem? Našli jsme dvacet nejlevnějších na našem trhu

Přesto jsou oficiální hodnoty spotřeby u menších modelů Opel Crossland nebo Citroën C3 Aircross (3,5 a 3,6 litru nafty) úctyhodné. Pod hranicí pět litrů umí jezdit i tak velká auta jakými jsou Volkswagen T-Roc, Škoda Karoq, Hyundai Tucson nebo Citroën C5 Aircross.

Nejlevnějším dieselovým SUV je podle očekávání rumunská Dacia Duster, za kterou zákazník musí zaplatit minimálně 467 500 Kč. Její čtyřválcový turbodiesel s výkonem 85 kW spotřebovává podle oficiálních technických údajů jen 4,8 litru na sto kilometrů.