Zásadou číslo jedna je nepolevit v ostražitosti, i když máte dojem, že kritické období je za vámi. Vždy udržujte maximální pozornost, bezpečný odstup i správnou pozici rukou na volantu. Jen tak budete mít auto plně pod kontrolou a stihnete reagovat na krizovou situaci. Jaké jsou typické jarní nástrahy?

Aprílové počasí

Navzdory jménu se s ním můžete setkat už teď. Jednu chvíli svítí sluníčko, za moment hustě sněží a není vidět na deset metrů. S rychle se střídajícím počasím je na silnicích možná nebezpečněji než v lednu, kdy je řidič na ledovku nebo zhoršenou viditelnost mentálně připraven. Zjara se k ostatním pastem navíc přidává ostré slunce, které s oblibou vysvitne hned po dešti a promění mokrou silnici v jeden velký oslňující reflektor.

Objíždění, nebo předjíždění? V čem je rozdíl a jak na to

Po silné průtrži mračen můžete na silnicích očekávat velké množství vody a s ní spojený aquaplaning.  „Jde o situaci, kdy se vozidlo odlepí od vozovky a pohybuje se jen po vodní hladině,” vysvětluje Václav Zikmund z automobilky Toyota, která se v Česku věnuje i bezpečnostní osvětě. „V tu chvíli je důležité nepanikařit, držet pevně volant v přímém směru, nešlapat na plyn ani brzdu a jen počkat, až vůz opět získá kontakt s vozovkou.“ Pokud řídíte auto s manuální převodovkou, doporučuje se vyšlápnout spojku. 

Pokud narazíte na silnici pokrytou sněhem, a „uvíznete“ v kopci, lépe se rozjedete, když rovnou zařadíte druhý rychlostní stupeň. „Jestliže se chystáte vyjet prudší kopec, vypněte si protiprokluz kol, aby motor neomezoval výkon. Kopec se také vždy snažte vyjet na jeden zátah. Pokud potkáte auto v protisměru, platí pravidlo, že zastavuje ten, kdo jede z kopce,“ ujišťuje Václav Zikmund. I když k tomu slunce a teplo svádí, s přezutím na letní pneumatiky zbytečně nepospíchejte. Počkejte, až se budou teploty dlouhodobě držet nad deseti stupni.

Při viditelnosti pod padesát metrů jsou už mlhovky nutností
V Německu s mlhovkami jen padesát a další „chytáky“ při zimních cestách

S prudkým sluncem pomohou sluneční brýle s polarizačními čočkami. „Mají na čočkách speciální povrchovou úpravu - na pohled neviditelný chemický filtr -, která dokáže blokovat jakékoliv odlesky,” vysvětluje Klára Kašparová, diplomovaný oční optik z OptikDoDomu. „S polarizačními slunečními brýlemi nebudete vystaveni oslnění a jeho dráždivým či nebezpečným účinkům. Vyplatí se především během řízení auta v situaci, kdy na mokrou vozovku svítí slunce a odlesk dráždí vaše oči. Polarizační brýle všechny odlesky vyruší.” Brýle si ideálně nechávejte uložené v autě, abyste je měli kdykoliv po ruce. 

Potkáte nejen auta

První jarní dny s hezkým počasím lákají ven výletníky a samozřejmě cyklisty. Je zbytečné se rozčilovat - silnice je tu pro všechny. Až budete cyklistu míjet, uvědomte si, že je ve srovnání s vámi velmi zranitelný. Předjíždějte ho s dostatečným odstupem (podle zákona jste povinni zachovat vzdálenost 1,5 metru) a nižší rychlostí, abyste ho nepolekali ani poryvem větru nenarušili jeho rovnováhu. Obzvlášť velký pozor dávejte v situaci, kdy najíždíte na hlavní silnici a zatáčíte doleva. 

Dálková, mlhová, potkávací… Víte, kdy rozsvítit ta správná světla?

Řada cyklistů – především z řad seniorů – nemá řidičské oprávnění ani zkušenosti,” upozorňuje Roman Budský z Platformy Vize 0. „Zvláště ve složitějších či atypických situacích může jejich chování a reakce motoristy vyvést z míry. Je dobré s tím počítat. Jedním z rysů zkušeného řidiče je ostatně předvídat nebezpečí hrozící ze strany jiného účastníka silničního provozu a adekvátně tomu přizpůsobit svou jízdu.”

Ve městech se po bok cyklistů zařazují ještě jezdci na elektrických koloběžkách, jejichž obliba neustále roste. Jejich specifikem je neukázněnost, ať už jde o chování na silnici a dodržování pravidel, nebo používání helmy. Když jsou nablízku, předvídejte dvojnásob.

Jaro a podzim jsou riziková období, i co se týče srážek se zvěří. Zvířata se přemisťují na větší vzdálenosti a častěji zabloudí na silnici. Z kolize s jelenem či divokým prasetem si pak můžete odnést nepříjemné škody, někdy i totální, o nebezpečí zranění ani nemluvě. Pozor si dávejte hlavně při okrajích lesa či v lese, na místech s vysokou trávou a zejména tam, kde na výskyt zvěře upozorňuje značka. Myslete na to, že kde vidíte jedno zvíře, může se v mžiku objevit i několik dalších.

Poškození čelního skla je mrzuté.
Skla si pojistěte bez ohledu na stáří vozidla

Pokud už srážce nejde zabránit, nesnažte se o vyhýbání, pevně držte volant, brzděte a pokračujte ve směru jízdy. Došlo-li ke srážce, ze všeho nejdříve volejte policii. „Tuto povinnost má řidič i v případě, kdy je škoda zcela minimální nebo zraněné zvíře z místa nehody uteče,” upozorňuje Petra Ledabylová, koordinátorka prevence Policie ČR. „Pokud by řidiče napadlo si mrtvé zvíře z místa odvézt a ponechat, dopustil by se v závislosti na výši škody způsobené mysliveckému sdružení jako vlastníkovi zvěře přestupku proti majetku nebo dokonce krádeže. Na zvíře nesahejte také kvůli riziku, že zraněný kus může být agresivní nebo nemocný.”  Při čekání na příjezd hlídky pořiďte důkladnou fotodokumentaci. Za způsobenou škodu je totiž ze zákona odpovědný řidič a dokumentaci bude vyžadovat vaše pojišťovna, kterou rovněž neprodleně informujte.