Ředitel Jan Pikna vede Smetanovu Litomyšl od roku 1993. Půlkulatý ročník pro něj byl posledním v křesle ředitele. „Letošní ročník je můj jednatřicátý, z ředitelské pozice řídím festival po dvacáté šesté. Malý pořadatelský úkol jsem dostal v roce 1993 a v roce 1995 jsem už byl vedoucí produkce,“ vzpomínal Jan Pikna.
Mezinárodní festival se dynamicky rozvíjel a po ročníku 1997 bylo jasné, že potřebuje profesionální vedení. „V čele festivalu stál Jaromír Metyš, který byl zároveň ředitelem Smetanova domu a rozhodl se tam setrvat. Tehdejší starosta Litomyšle a předseda správní rady Miroslav Brýdl nabídl pozici ředitele mně. Já ji přijal. Myslel jsem si ale, že je to dočasné, než se najde někdo lepší,“ doplnil Pikna.
Festival se rozrostl a podle Pikny potřebuje nový způsob vedení. Letos v září se ředitelské pozice ujme Michal Medek, zpěvák ze souboru Schola Gregoriana Pragensis a obchodní ředitel České filharmonie. „Chceme, aby byl přechod velmi pozvolný, bez velkých zvratů a změn, bez kroků zpátky. Návštěvníci by neměli nic poznat. S Michalem Medkem jsme se na nástupnictví dohodli už před pěti lety a od té doby se na pořádání festivalu podílí. Poslední rok mi velmi intenzivně pomáhá a v září si jenom prohodíme role, já budu pomáhat jemu,“ upřesnil Pikna.
Pro Medka je to splněný sen. „Moje první setkání se Smetanovou Litomyšlí bylo v roce 2000, když byla na programu opera Dalibor. Tenkrát to bylo tak dobře provedené představení, že už jsem Litomyšl nikdy nevynechal ze svého kulturního kalendáře,“ uvedl Michal Medek. Když dostal nabídku stát se ředitelem festivalu, neváhal.
„Přál bych si, aby se nám podařilo navázat na etapu současného vedení, které vybudovalo úspěšný národní festival a zároveň největší mimopražský festival v České republice. Chtěl bych ho povýšit ve směru mezinárodních spoluprací tak, aby se z festivalu ale i z celého města Litomyšle stalo evropské kulturní centrum,“ představil svoje plány Medek. Návštěvníci Smetanovy Litomyšle by se mohli v budoucnu dočkat zajímavých mezinárodních operních koprodukcí nebo účinkování zahraničních operních domů.