Čtvrtek, devět hodin ráno a výsuv mostní estakády přes silnici I/35 u Opatovce je v plném proudu. Příjezd několika policejních aut však práce zastavuje. „Přijeli jsme zkontrolovat zahraniční dělníky na stavbě. Jde o běžnou kontrolu, nebude to dlouho trvat, jen zkontrolujeme doklady,“ upozornil jeden z policistů.

Asi po hodině se dělníci vrací na svá místa a náročný výsuv estakády pokračuje. „Celková doba výsuvu jednoho segmentu je čtyři až pět hodin, přičemž segment měří 32 metrů. Vysouváme rychlostí sedm metrů za hodinu. Délka, kterou vysouváme, je včetně červené konstrukce 244 metrů,“ vysvětlil mostní technik Ondřej Strouhal.

Dělníci vysouvají sedmý segment z celkových patnácti. „Konstrukce sice váží téměř pět tisíc tun, ale potřebujeme vodorovnou sílu asi jen 200 tun. Betonová část leží na provizorních ložiscích, výsuv umožňují teflonové desky, které snižují tření,“ doplnil mostař.

Řidiči jedoucí po silnici I/35 nad sebou vidí už několik dní červenou konstrukci. I ta má na stavbě svoji zásadní roli. „Na červené konstrukci neprobíhá žádná činnost, jen na její špičce se nachází hydraulika. Vysouváme totiž bez mezilehlé podpory. Zajímavostí je, že při výsuvu v nejdelším poli 62 metrů dochází k průhybu špičky nosu až 40 centimetrů, takže se dostáváme mimo nivelitu. Tímhle ji přizvedneme, přejedeme přes ložiska a pokračujeme ve výsuvu,“ přiblížil postup Strouhal.

Výsuvný nos je tak jen dočasná konstrukce. Slouží pouze k výsuvu. „Až dojedeme na poslední pilíř, demontujeme ji a přesuneme na pilíř jedna. Následně ji využijeme stejně i pro druhou část estakády,“ řekl Strouhal.

Letos na podzim stavaři dokončí levou část mostovky a příští rok se pustí do té pravé. „Dokončení levého mostu je naplánované na konec listopadu. Přes zimu proběhne demontáž červeného nosu a přesun na opěru jedna, kde přesuneme příčně celou výrobnu včetně bednění a rozběhneme vše od začátku. Počítáme, že s výsuvem druhé části začneme v únoru. Je to 15 segmentů, práce zaberou asi 150 až 160 dní,“ dodal Strouhal.

Kromě dálniční estakády pokračuje stavba D35 v celém úseku mezi Janovem a Opatovcem. „Aktuálně pracujeme na hlavní stavbě, probíhají násypy, dokončujeme zářezy, naváží se štěrkodrtě a děláme už i retenční nádrže nebo kanalizace. Práce běží i na protihlukových stěnách, děláme zemní val, který je odhlučněním Opatovce,“ sdělila Romana Šolcová z oddělení úseku výstavby dálnic z Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Estakáda u Opatovce bude mít na délku asi 460 metrů a výsuvy jsou rozdělené po patnácti segmentech, jeden má 32 metrů. Technologie výstavby využívaná na dálnici u Opatovce není podle mostaře v České republice ještě tolik rozšířená. V současnosti se podobným způsobem staví most na obchvatu Pardubic. „Nejnáročnější je zkoordinovat všechny činnosti, betonářské a tesařské práce, bednění a vázání výztuže, abychom délku jednotlivých segmentů zkrátili na co nejkratší dobu,“ podotkl Strouhal.

Výstavba dálnice D35 v úseku Janov – Opatovec začala vloni na přelomu května a června. Úsek je dlouhý jedenáct kilometrů, vznikne na něm 20 mostů a jedna mimoúrovňová křižovatka. S otevřením dálničního úseku se počítá na konci roku 2025.