Celkový účet zimní údržby zatím není znám, čeká se na čísla za březen. Podle odhadů pardubičtí krajští cestáři najezdili s pluhy a sypači přes 350 tisíc kilometrů.

Jen v lednu, což byl letos nejhorší zimní měsíc, utratili za naftu a posypové materiály 55,5 milionu korun. Pro srovnání – vloni vyšel leden na 23 milionů korun.

„Už na konci ledna jsme měli měli pryč osm tisíc tun soli. Za celou loňskou zimu jsme přitom spotřebovali sedm tisíc tun soli,“ řekl šéf krajské správy a údržby silnic Miroslav Němec.

Silnice zdobí mnoho výmolů

Dodal, že celkový účet za zimní údržbu letos výrazně přesáhne 100 milionů korun. Nejhorší zima zatím pro silničáře byla ta na přelomu let 2005/2006, vyšla je na 190 milionů. Poměrně drahá byla i předloňská. Ještě víc však bude stát oprava výtluků po zimě, letos jich je kvůli často se měnícímu počasí, mrazům a následným oblevám požehnaně. Kraj chce proto podobně jako v minulých letech pomoc od Státního fondu dopravní infrastruktury.

„Výmolů je letos opravdu hodně. Každý rok dáváme na opravy silnic po zimě 30 milionů korun, letos to bude částka minimálně dvojnásobná. A to počítám jen nutné záplaty, kde je investiční činnost?“ podotkl pardubický hejtman Martin Netolický.

Na Asociaci krajů se hejtmani tento týden dohodli, že budou proto opět požadovat po státu čtyři miliardy korun. Jen do Pardubického kraje by z toho mělo přijít zhruba 200 milionů.

Hejtman už v lednu kritizoval stát za mizernou údržbu silnic prvních tříd, na kterou si najal soukromou firmu. Dříve státovky v zimě udržovalo krajské cestmistrovství, to už se dnes stará jen o krajské silnice, tedy cesty 2. a 3. tříd.