VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Záchranář: Večer to bylo na panáka, ale nedařilo se mi ani usnout

Pardubický kraj, Horní Ředice /ROZHOVOR/ - Nehoda autobusu pohledem záchránáře pardubické záchranky Michala Maška. Z místa řídil odsun šedesáti raněných.

9.11.2018
SDÍLEJ:

Michal Mašek na místě nehody. Právě on měl za záchrannou službu na starost organizaci ošetření a přesun šedesáti lidí, kteří cestovali v havarovaném autobuse.Foto: @SejkPcePhoto/Jiří Sejkora

Ten den měl Michal Mašek za sebou pět běžných výjezdů. Pak ale po třetí hodině přišla zpráva, při které se každý záchranář v duchu lekne. Nehoda autobusu, desítky zraněných. Začal tím kolotoč událostí, který se začal otáčet kolem něho. "Naše první informace byla: autobus mimo vozovku a je v tom padesát zraněných. Cestou jsme vlastně nečekali nic, spíš jsme přemýšleli nad tím, jak to celé zorganizovat," vzpomíná Michal Mašek.

Nehoda linkového autobusu u Horních Ředic prověřila záchranáře opravdu důkladně. Tohle nebylo cvičení, bylo to doopravdy. A Michal Mašek na místě nehody řídil třídění a odsun všech zraněných. 

To, co záchranka u nehody s velkým počtem zraněných dělá, se vymyká obvyklému scénáři. Nejprve je důležité udělat mezi zraněnými "pořádek" a tomu celému musí někdo velet. Proč právě ty?
Hromadná nehoda ruší obvyklé postupy. První z nás na místě se automaticky stává velitelem a místo o zraněné se stará o organizaci. Posádku z Holic, která tam byla první, jsem ale hned po příjezdu střídal. U záchranky pracuji jako školitel a tohle je jedna z věcí, která je přímo moje parketa.

Proč pacienty nejprve "jen" třídíte? Z laického pohledu to vypadá jako zdržování.
V tu chvíli je pro nás důležitý kvalitní systém, a aby ho všichni naši lidé znali. Musíme se v hlavě přeprogramovat na to, že priorita není jednotlivý pacient, ale všichni zranění. Proto je první krok jen roztřídění, až z toho vyjdou priority. Hodně přecházíme k těm organizačním věcem a péči o pacienty necháváme až na později. Zní to zvláštně, ale v konečném důsledku to znamená, že pomoc dostanou nejdříve ti nejhůře postižení.

Na hlavu řídícího záchranáře přitom padne u takhle velké nehody doslova balík věcí…
Na začátku je to hodně o komunikaci s operačním střediskem, domluvit se s velitelem hasičů o bezpečnosti prostředí, jak to bude se zraněnými, nezraněnými, jakými způsoby budeme komunikovat a především – jak se domluví nemocnice. I šedesát lehce zraněných poslaných do jedné nemocnice je špatně. Nesmíme tu mimořádnou událost pouze přesunout z místa nehody do nemocnice. A ani nemůžeme všechny posádky hnát jen tam, aby pak kvůli zlomené noze u mimořádné události, nezemřel někdo v jiné části kraje na infarkt jen proto, že už nezbyla žádná posádka k výjezdu.

Jsi školitel záchranné služby. Dá se na takovou situaci ale připravit?
To nejde nikdy, teď to vím. Pomůže nám s postupy, odhalováním chyb, ale na ten kolotoč, kdy musíte na místě myslet doslova na všechno a přizpůsobit postupy prostředí a situaci, na ten ne. Já upřímně jsem rád, že jsem tam měl kolegy, kteří se snažili a udělali, co měli.

Vážná nehoda na Holicku. Autobusu s asi padesáti lidmi za jízdy zřejmě praskla pneumatika a převrátil se do pole.

Nehodu autobusu se záchranářům podařilo vyřešit za hodinu a tři čtvrtě. Je to hodně? Je to málo?
To u takové nehody je nadstandardní čas. Pro pacienty v zeleném (nejméně závažném pásmu) máme na odsun z místa až několik hodin. V tomhle případě jsem pro jistotu požádal jak o nouzový kontejner a stan záchranné služby, tak o evakuační autobus hasičů. Ve finále jsme ale využili jen autobus, protože většina lidí byla zraněna jen lehce nebo spíš vůbec. V autobusu jsme je měli pohromadě na jednom místě a v pohodlí. Těch deset zraněných se nám podařilo rozdělit do nemocnic ještě před příjezdem záchranářského stanu.

Už na místě nehody se říkalo, že u téhle nehody se štěstí hodně přičinilo.
V podstatě ano – dva dny předtím jsme měli cvičení v Hřebči, které bylo dějově téměř totožné a jeho rozbor už jsme si stihli provést. Další věc byla, že ten sráz nebyl větší a autobus jen lehnul, než aby se přetočil přes střechu. Být tam betonový mostek nebo strom, zase by to vypadalo jinak. Také mohla prasknout levá pneumatika a ten autobus mohl v protisměru čelně trefit náklaďák. Velká klika byla i to, že se to stalo ve dne, bylo sucho a kolem rovná pole, která se dala využít. A navíc – většina cestujících byli mladí lidé, studenti, kteří ten pád přestáli relativně dobře.

A jaký byl tvůj osobní pocit, když to celé skončilo? Bylo to na panáka?
Jo, večer to bylo na panáka, ale ani jsem ho nezvládl. Místo toho jsem chtěl spát a ani to mi nešlo, protože jsem na to musel myslet a přehrávat si to pořád dokola. Byl to psychický nápor. Těch informací přese mě teklo strašlivě moc. K tomu komunikace na všechny strany i to, že celou komunikaci musíte přenastavit z obvyklé kolegiální na velitelskou rozkazovací, ani to nebylo jednoduché,“ uzavírá Mašek.

Autor: Jiří Sejkora

9.11.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Strojírenští technici projektanti, 20 000 Kč Strojírenští technici projektanti, konstruktéři Konstruktér. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: NÁPLŇ PRÁCE: vývoj a návrh konstrukce strojních částí jednoduchých strojních zařízení, jednoduchých řídících systémů včetně jejich montáže v prototypovém provedení, vypracování výrobní a servisní dokumentace pro nové výrobky, technický dozor externích montáží, POŽADAVKY: vzdělání v oboru strojním VŠ, SŠ, znalost zásad strojírenské výroby a technického kreslení, ovládání kreslícího programu 3D CAD (nutné), SolidWorks - výhodou, anglický jazyk - výhodou, řidičský průkaz "B" , NABÍZÍME: 5 týdnů dovolené, závodní stravování, příspěvek na penzijní připojištění po roce zaměstnání, pracovní smlouva na dobu určitou na jeden rok s možností prodloužení, hrubá mzda od 20.000,- Kč a výše dle vzdělání a praxe, KONTAKT: telefonicky, e-mailem (v případě zájmu zasílejte životopisy na e-mail adresu: jana.machova@pos.cz nebo předem telefonicky dohodněte osobní návštěvu). Pracoviště: Poličské strojírny a.s., Bořiny, č.p. 1145, 572 01 Polička. Informace: Jana Machová, +420 461 751 620. Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 25 000 Kč Kuchaři (kromě šéfkuchařů), pomocní kuchaři Pomocní kuchaři na výdej jídel. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: vyučen v oboru a praxe, zdravotní průkaz a zdravotní záv. prohlídka, NABÍZÍME: stravenky v hodnotě 105 Kč, firemní oblečení, zázemí zahraniční firmy, KONTAKT: telefonicky, e-mailem. Pracoviště: Ing. josef polák, Dvorní, č.p. 1452, 571 01 Moravská Třebová 1. Informace: Josef Polák, +420 603 503 029. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 20 000 Kč Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel Řidič. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Velmi zajímavá nejednotvárná práce v moderním prostředí silné a stabilní společnosti nezávislé na automobilním průmyslu s 18 letou tradicí v Moravské Třebové. Nevyrábíme jen komponenty, ale kompletní stroje a výrobky. Přijďte rozšířit náš úspěšný tým!, , , NÁPLŇ PRÁCE: Budete dle požadavků výroby a oddělení nákupu zajišťovat přepravy polotovarů a výrobků k našim dodavatelům kooperací a povrchových úprav především po ČR a zajišťovat drobné nákupy. Součástí Vaší práce bude rovněž péče o vozový park (udržování vozidel v čistotě, hlášení potřeby oprav autodílně atd.)., POŽADAVKY: ŘP min. sk B+E, další oprávnění výhodou, spolehlivost, zodpovědnost a svědomitý přístup k práci, NABÍZÍME: PP na dobu určitou, hrubou mzdu od 20.000 Kč odpovídá cca 125 Kč/hod., dynamický mzdový systém - aktivní hodnocení zaměstnance na měsíční bázi dle dosahovaných výkonů a úspěchů, jediné místo, kde jste hodnoceni průběžně, a kde máte zajištěnu nejvyšší mzdu v regionu a možnost profesního růstu, úpravu mezd dvakrát ročně, měsíční výkonové bonusy až 30% navíc k vyplácené mzdě, možnost průběžně proplácené práce přesčas s příplatky 25% za běžný přesčas, za sobotu 50%, za neděli a svátek 100%, komfortní velkou kafeterii s odpočívacím koutem a dotovanými nápoji, příspěvky na stravování, příspěvky na životní pojištění, parkování uvnitř firemního areálu, hodnotné odměny/dárky za pracovní jubilea, dárky k Vánocům, firemní akce a další benefity, KONTAKT: e-mailem. Pracoviště: Protechnik consulting s. r. o., Svitavská, č.p. 1601, 571 01 Moravská Třebová 1. Informace: Personální oddělení, +420 461 550 982. Doprava a logistika - Doprava a logistika Logistik 40 000 Kč Specialisté v oblasti logistiky Technolog logistiky pro Technologické centrum. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: NÁPLŇ PRÁCE: koncepce, plánování a realizace vnitropodnikového toku materiálu pro výrobní linky v Automotive závodech v Moravské Třebové a Jevíčku a dalších REHAU výrobních závodech v zahraničí pro nové výroby, provádění simulací materiálových toků, definování požadavků na obaly, plánování layoutů, logistických ploch, investic do vybavení, a to včetně následné realizace, optimalizace sériové výroby, POŽADAVKY: SŠ,VŠ vzdělání ekonomického nebo technického směru, znalost AJ, popř. NJ na komunikativní úrovni podmínkou, práce v CAD systému, 2D podmínkou (3D výhodou), znalost problematiky logistických procesů ve výrobním závodě výhodou, zájem o moderní technologie, samostatný a aktivní přístup, komunikační schopnosti na vysoké úrovni, ŘP sk. B, ochota ke služebním cestám, NABÍZÍME: motivující finanční ohodnocení, 13. mzda, 5 týdnů dovolené + možnost 4 dodatečných dnů náhradního volna, pružná pracovní doba, jazykové kurzy, příspěvek na dopravu dle vzdálenosti až 18 900 Kč/rok, firemní kantýna - příspěvek na stravování, příspěvek na penzijní připojištění 6 000 Kč/rok, finanční příspěvek k významným životním událostem, podpora volnočasových aktivit, KONTAKT: osobně (vrátnice firmy, vyplnění osobního dotazníku), telefonicky (po-čt 7-15h, pá 7-14h), e-mailem. Pracoviště: Rehau automotive, s.r.o. - jevíčko, Biskupická, č.p. 781, 569 43 Jevíčko. Informace: Zuzana Štěpánková, +420 465 357 324,461 355 329.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš.

Starostové odpovídají na otázku, zda má premiér odstoupit

Ilustrační foto.

Sousedské derby uzavře fotbalový podzim

Jak jsme se změnili 1989–2018

Piva pijeme zhruba stejně jako na sklonku socialismu. Ale třeba banánů si můžeme dopřát mnohem více. Stejně jako divadelních představení. Na druhou stranu do kin nás už nic moc netáhne. Deník přináší u příležitosti výročí 17. listopadu srovnání, jak jsme žili před 29 lety a jak žijeme teď.

Tisíceré ne Babišovi a jízda nejdelším železničním tunelem: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 16. listopadu 2018.

Lípa připomene několik výročí

Osík - Ve sváteční den zasadí v Osíku před školou lípu. Slavnost začíná ve 14 hodin u silnice směrem na Pohodlí.

Prodloužené derby rozjásalo hokejisty Slovanu

Litomyšl, Moravská Třebová /KRAJSKÝ HOKEJ/ - Okresní derby nejvíce lákalo fanoušky v dalším pokračování krajské hokejové ligy. Dramatičností zápasu určitě nebyli zklamáni.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT