Jenže zatímco před deseti lety vypili Češi v plechu ani ne dvě procent piva, loni už to bylo 15 procent. Plech tak už druhý rok poráží plastové obaly. Převedeno na čísla, tak při loňském výstavu pivovarů, který činil 20 milionů hektolitrů, putovalo do plechu přes 300 tisíc hektolitrů zlatavého moku. To se rovná 6 milionům plechovek. Podle odborníků definitivně nastává „doba plechová“, navíc umocněná pandemií a zvřením hospod.  

„Obliba plechovek roste trvale již několik let, bez ohledu na koronoavirovou pandemii,“ potvrzuje výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS) Martina Ferencová.

Na vzrůstající trend poptávky po plechovkovém pivu reagovali i některé pivovary investicí do nových stáčecích linek. „Připravili jsme se včas, kdy jsme v roce 2017 investovali přes 100 milionů korun do zprovoznění plnicí linky na plechovky,“ říká ředitel pivovaru Svijany Roman Havlík.

Ve Svijanech putovalo v loňském roce do plechu 17 procent z celkových 651 415 hektolitrů.  Aluminiový obal nyní tvoří významný prvek i u Plzeňského Prazdroje, kde plechovky loni představovaly celých 20 procent portfolia.

Plechovky bodují i u malých pivovarů

Na plechovky se zaměřují i menší pivovary, například moravský Litovel. „Tržní podíl plechovek dlouhodobě stabilně roste. Proto jsme naši letošní novinku, míchané polotmavé nealko Litovel Řezaný Citron, stočili pouze do plechovek,“ uvedl ředitel pivovaru Lumír Hyneček. Oproti světu však v plechovkách stále zaostáváme. Na evropském trhu činí podíl piva v tomto obalu kolem 25 procent. V Americe pak přes 50 procent.

O vyšším zájmu ze strany pivovarů ale mluví i největší výrobce plechovek v České republice – společnost Ball Beverage Packaging Czech Republic z Dýšinky na Plzeňsku. „V minulých měsících jsme rozšířili kapacitu naší stávající výroby z původních 650 milionů plechovek za rok na 1,3 miliardy plechovek v roce 2021,“ popisuje ředitel společnosti Radek Mádr.

Vyšší spotřeba plechovek podle něj měla dopad i na zaměstnanost. Loni kvůli rozšíření přijali dvacet nových zaměstnanců. „A v letošním roce plánujeme nabrat dalších 20 kvalifikovaných pracovníků,“ říká šéf největší tuzemské „plechovkárny“.