Podle expertů se možná víc než o způsob politického protestu jedná o vyjádření podpory Romanu Smetanovi. Bývalý řidič olomouckého dopravního podniku šel do basy za to, že pokreslil desítky politických reklam na autobusech. „Myslím, že to je od lidí způsob, jak Smetanovi vyjádřit sympatie," míní politolog Jan Outlý z hradeckého střediska Metropolitní univerzity Praha.

Oficiální kampaň je jinak oproti krajským volbám před čtyřmi lety zatím poměrně slabá a nevýrazná. Letos strany upustily od monstrózních akcí připomínajících poutě, obřích koncertů či velkorysých mítinků. Nemají totiž peníze a nezbylo jim než vsadit na skromnější a usedlejší formu propagace: osvědčené billboardy u silnic či inzeráty v tisku. A i těch je však výrazně méně a strany je zadávají na kratší dobu. Výjimkou je rozmach kampaně na sociálních sítích, ta totiž nic nestojí a dokáže nejvíc zaujmout mladé voliče.

„Strany si do kampaně letos nemohou dovolit investovat tolik, aby vymýšlely nějaké nové reklamní strategie či převratné novinky," řekl Outlý.

Například hradečtí sociální demokraté dali v roce 2008 na krajskou volební kampaň 2,5 milionu korun, letos ale počítají s polovinou.  Ještě větší propad hlásí ODS a další strany. Politici sice jezdí na setkání s voliči, místo hudby, občerstvení a zábavy jim ale nabízejí jen letáčky a drobné reklamní předměty.

Význam kampaně před volbami do kraje je přitom podle Outlého vyšší než při volbách do sněmovny. „V krajských volbách jsou voliči náchylnější k tomu, že přelétávají k jiným stranám a nejsou stálí. Proto by bylo pro strany dobré v té kampani na sebe více upoutat pozornost, což se však neděje," uvedl Outlý.