Teprve nyní se totiž projednává takzvaná EIA, což je posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Bez tohoto dokumentu nemůže vzniknout žádné rozsáhlejší stavební dílo.

Na studii týkající se šumperského regionu se pracovalo dlouhých osm let. Původní verzi totiž v roce 2009 stát vrátil k dopracování. Podle úředníků se autoři například málo zaobírali hlukem či dopadem na faunu a flóru. Letos tak vznikla druhá verze dokumentu.

„Město Mohelnice nemělo žádné připomínky, ale k termínu zahájení samotné stavby jsem skeptický. Odhaduji, že stavební povolení nebude ani za deset let,“ konstatoval starosta Mohelnice Pavel Kuba.

Právě město Mohelnice na stavbu netrpělivě čeká, protože by se tak mohla urychlit stavba obchvatu Libivé. Ten by pak na nový úsek dálnice navázal. Malou místní částí Libivá nyní projíždí až deset tisíc aut denně a lidé už sepsali petici, aby Ředitelství silnic a dálnic situaci řešilo.

NÁKLADY BUDOU ZŘEJMĚ ASTRONOMICKÉ

Plánovaný dálniční úsek mezi Mohelnicí a Starým Městem u Moravské Třebové, který by propojoval Olomoucko s českou stranou, má být dlouhý 21 kilometrů. Náklady ale budou zřejmě astronomické, stavba je poměrně složitá.

Dálnice povede od Mohelnice ke Křemačovu, jehož zástavbu mine severně. Pokračovat bude mezi Mírovem a Řepovou, mine jižně Krchleby a severně Maletín. Trasa vede převážně volným terénem a zástavby se dotkne jen u Mohelnice. Za Maletínem bude kilometr dlouhý tunel. Počítá se i se stavbou řady mostů nad údolími.

Starostové dotčených obcí se shodují, že dálnice se hned tak stavět nezačne. „Před deseti nebo ještě více lety se mluvilo o tom, že dálnice bude hotová v roce 2018. Myslím, že ještě nejméně deset roků budou trvat přípravy,“ míní místostarosta Maletína Jiří Flášar.

Příznivcem stavby není starosta malé vesnice Krchleby Vojtěch Keszeli. Domnívá se, že se bude jednat o nenávratné poškození krajiny. „Už jsem slyšel o termínu dokončení v roce 2040,“ řekl Vojtěch Keszeli.