Vyplývá to z návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který bude zítra projednávat vláda. R35 má být alternativou k přetížené dálnici D1, stát se však rozhodl místo stavby nové magistrály peníze raději investovat do rozšíření dálnice z Prahy do Brna.

A to se mnohým poslancům, zvláště těm za východní Čechy, nelíbí. Ostatně, sněmovna bude mít při schvalování rozpočtu SFDI na podzim poslední slovo.
Hradecká poslankyně Hana Orgoníková už poslala ministru Kalouskovi dopis, ve kterém žádá aspoň peníze na dostavbu třetího patra kruhové křižovatky u Opatovic nad Labem. Chce tím otevřít cestu pokračování výstavby R35  dále na Vysoké Mýto a Mohelnici. Nyní je v provozu pouze tříkilometrový úsek právě z Opatovic do Sedlic, kde se napojuje na dálnici D11.

Podle Orgoníkové by na dostavbu stačilo sehnat zhruba 540 milionů korun. „Neúnosnou dopravní situaci na D1 rozhodně nevyřeší její rozšíření o 75 cm. Měla by se urychlit realizace silnice R35 v úseku Hradec Králové – Mohelnice pro možné převedení velké části provozu mezi Prahou a Ostravou z D1," napsala Orgoníková Kalouskovi.

Třetí patro křižovatky se původně stavělo společně s již hotovým zbytkem kruhové křižovatky, ale v srpnu 2010 ho kvůli škrtům zastavil tehdejší ministr dopravy Vít Bárta.

„Stavba má všechny potřebnosti  k pokračování prací – územní rozhodnutí i stavební povolení. Rampa napojující kruhový objezd je i nezbytným vstupem pro stavbu rychlostní silnice R35 Opatovice – Časy a Časy – Ostrov (u Vysokého Mýta – pozn. red.)," dodala Orgoníková.

Ve sněmovně to však budou mít východočeští zákonodárci těžké. Dvě stovky poslanců budou každý zvlášť lobbovat právě za tu „svou" dálnici či obchvat, rozpočet SFDI je přitom rok od roku tenčí. Potvrdil to včera i mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

„Příprava navazujících úseků R35 sice nadále probíhá, v návrhu rozpočtu na ně ale bohužel na příští rok žádné prostředky vyčleněny nejsou," uvedl.

Není to ostatně jediná špatná zpráva týkající se R35. Evropská komise před měsícem oznámila, že již zprovozněný úsek ze Sedlic do Opatovic nakonec zadotuje menší částkou, než se původně počítalo. Přispěje 708 miliony korun, 136 milionů však bude muset stát vrátit. Celkové náklady stavby se podle projektu blíží ke dvěma miliardám korun. EU z této částky za již dokončenou stavbu z Operačního programu doprava proplatila  844 milionů korun.

Problémy, které některé dopravní stavby mají se zpětným schvalováním evropských dotací, nejsou v Česku nikterak výjimečné. Podle dřívějšího vyjádření ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáše Čočka pro ČTK hrozí, že nebudou proplaceny projekty až za 20 miliard korun. Důvodem jsou zejména chyby ve výběrových řízeních a z nich vznikající vícepráce, které dopravní stavby prodražují.