Budoucí nejdůležitější silniční spojnice Orlickoústecka a dálnice D35, kde je dnes v některých úsecích kvůli jejímu nebezpečnému profilu doporučená rychlost omezena na 50 km/h, zůstane úzkou a klikatou silnicí i poté, co se změní na "dálniční přivaděč". Řidiči se mohou těšit v zásadě pouze na nový asfalt, svodidla a chodci pak na chodníky. O napřímení silnice, která místy svými stoupáními a zákrutami připomíná trasu ecce homo, nemůže být řeč. Pouze některé nejhorší zatáčky a nejužší místa budou mírně rozšířeny, jinak nic.
Modernizace 12 kilometrů dlouhé silnice II/312 z Českých Libchav do Chocně, která by měla stáhnout tranzitní dopravu na dálnici z větší části orlickoústeckého okresu, právě začala. Od prvního dubna je uzavřena v úseku Rozsocha - České Libchavy, provoz je odkláněn přes Orlické Podhůří a Libchavy. V červenci se začně rekonstruovat opačný konec silnice - z Chocně do Mostku, příští rok pak poslední, prostřední úsek z Mostku do Rozsochy. První dva úseky budou hotové ještě letos.

"Takže místo postavení regulérního dálničního přivaděče trochu opravíte silnici druhé třídy se spoustou zatáček a budete tomu říkat silnice celostátního významu? Omlouvám se, ale jsem jediný, kdo si myslí, že si děláte srandu?" kroutí hlavou Jan Bajus, jeden z diskutujících na Facebooku samosprávy Pardubického kraje. Není jediný, kdo se diví.
Aktuální objíždka
Kraj přitom do rekonstrukce nedá ani korunu, celou "rekonstrukci" za 204 milionů korun bez DPH zaplatí stát. Hejtmanství naopak kvůli přivaděčům ustavičně žadoní stát o další peníze. I to je terčem kritiky. "Kdyby kraj přihodil také něco, mohl být projekt velkorysejší," řekl Zdeněk Husar z Chocně.

"V celé délce je zachováno stávající vedení silnice, avšak v některých místech dochází k jejímu rozšíření a samozřejmě opravě povrchu. Silnice II/312 patří mezi významné silniční tahy v regionu, protože je budoucím přivaděčem k dálnici D35," řekl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
To ostatně vyplývá i z podrobnějších informací na oficiálním webu chocenlibchavy, který se opravě silnice věnuje.
"V celé délce stavby je zachováno stávající vedení komunikace, avšak v některých místech dochází k jejímu rozšíření z důvodu lokálního sjednocení šířkového uspořádání vozovky a rozšíření ve směrových obloucích," píše se na webu.
Silnice Choceň - České Libchavy a fáze jejích oprav
Kraj čelí kritice nejen za podcenění kvality některých budovaných přivaděčů, což se týká i zmodernizovaného spojení Litomyšle s Českou Třebovou a Ústím nad Orlicí, ale i za zpoždění jejich staveb. Téměř u všech stojí dálnice dřív než samotné "přivaděče".
Lepší parametry než klikatá silnička z Českých Libchav do Chocně bude mít až navazující úsek z Chocně kolem Vysokého Mýta na dálnici D35, který povede ve své většině ve zcela nové trase jako obchvat obou měst.
Na modernizované silnici z Chocně do Českých Libchav se řidiči kromě nového asfaltu, svodidel, značek a lokálního rozšíření dočkají také úpravy křižovatky se silnicí III/3127 na Podlesí. U vjezdu od Českých Libchav do Rozsochy je pak navržena vjezdová brána, tedy malý ostrůvek v komunikaci, který má za úkol zpomalit přijíždějící auta.
Mapa přivaděčů k D35