VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Silničáři na letošní zimě rekordně ušetří

Východní Čechy – Uspořené peníze díky teplému počasí cestáři už teď dávají do letní údržby, obnovy svodidel a značení, prý zbude i na opravy povrchů.

12.2.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Karel Dvořák

Letošní abnormálně teplá zima přišla vhod silničářům, kteří neuvěřitelně šetří na pluhování a solení silnic. Množství spotřebované soli je v porovnání s první polovinou loňské zimy ani ne poloviční a silničáři se mohou místo toho věnovat letní údržbě: vysekávání trávníků, opravám dopravních značek či prořezávání stromů.

Mohlo by tak zbýt i více  peněz a času na opravy výtluků, které se nestačily opravit v minulých letech.

„Uspořené prostředky bychom rádi věnovali do silnic, ať už na zvětšení rozsahu sečení trávy v příkopech, zvýšení bezpečnosti provozu instalací nových svodidel a směrových sloupků, tak rovněž do oprav vozovek. A to včetně těch velkoplošných," uvedl mluvčí hradeckého hejtmanství Petr Vinklář.
Mnohé z těchto tzv. letních prací tak cestáři mohou díky teplému počasí dělat už nyní. Výjimkou je samozřejmě obnova asfaltových povrchů vozovek, obalovny se rozjedou až v na jaře.

„Peníze směřujeme do věcí, které normálně děláme v létě. Ale třeba na soli jsme jen do konce prosince ušetřili oproti loňsku už šest milionů korun, v lednu trend pokračoval," řekl Marian Cvrkal z vedení pardubických krajských silničářů. Od listopadu do konce ledna spotřebovali zdejší cestáři 5000 tun soli z uskladněných 15 tisíc tun. V některých jiných letech přitom toto množství nestačí a musí ještě přikupovat.

Silničáři také díky menšímu počtu zásahových dnů najezdili o polovinu méně kilometrů.  Dispečeři však musí být v pohotovosti pořád.
Teplá zima by navíc mohla i méně poškodit povrchy vozovek. Pro ně jsou nejhorší častá střídání teplot nad a pod bodem mrazu. „Doposud nedocházelo k tolika mrazovým cyklům, tudíž stávající počasí je přívětivější k silnicím," přisvědčil Vinklář.

Každoroční výdaje hradeckých krajských silničářů na zimní údržbu se pohybují kolem 200 milionů korun, pardubických kolem 120 milionů, dohromady spotřebují kolem 30 tisíc tun soli. Rekordně drahá byla zima na přelomu let 2005 a 2006, která vyšla východočeské cestáře v součtu na bezmála půl miliardy korun. Naopak hned následující zima se teplým počasím podobala té letošní.

Krajští silničáři mají na starost nejen silnice II.  III. tříd, jež patří krajům, smluvně zajišťují i údržbu státních silnic I. tříd a dálnice D11.

Tabulka zimní údržby ve východních Čechách.

Autor: Kamil Dubský

12.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Studenti Střední zdravotnické školy Svitavy darovali krev.
25

Studenti darovali krev a ještě byli úspěšní s videem

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický

Kraj odkoupí vilku v ulici Kapitána Nálepky

Druholigisté konečně poznali, jak sladce chutná vítězství

Svitavy – Pokračovaly mistrovské soutěže šachových týmů. Čtvrté kolo bylo z pohledu zástupců svitavského regionu poměrně vydařené.

Mistr Evropy je z Areny Vysočina

Polička – Vrcholem letošní sezony pro klub bojových umění Arena Vysočina byly v uplynulých týdnech evropské a republikové šampionáty, na kterých získali jeho reprezentanti řadu cenných medailových úspěchů.

Postaví tělocvičnu a otevřou novou třídu

Janov – Vést děti ke zdravému životu a nechat je sportovat. Tato myšlenka rezonuje nejen mezi pedagogy, ale i lékaři nebo rodiči. V obci na Litomyšlsku se rozhodli jít této myšlence naproti a postavit novou tělocvičnu.

OBRAZEM: Mikuláše přivezla „Rosnička“

Litomyšl - Unikátní lokomotivě 464.202 z roku 1956 dala jméno její zelená barva. V uplynulých dnech vozila děti při mikulášských jízdách na trati Litomyšl – Choceň.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT