Výstavba dálnice R35 z Opatovic nad Labem na Moravu ještě ani pořádně nezačala, a silničáři se už potýkají s velkými problémy.  Jen na prvním dvanáctikilometrovém úseku, který  navazuje na obří křižovatku u Opatovic nad Labem, se setkali s velkým odporem majitelů při výkupu pozemků.

„Od ledna 2013 jsou vlastníkům v souladu se stávající legislativou a pokynem generálního ředitele o postupu při výkupu pozemků posílány návrhy kupních smluv na výrazně nižší ceny než v předchozím období – jen za 30 korun za metr čtvereční oproti dřívějším 100 korunám nebo 238 korunám za metr. To má za následek neakceptování navržených smluv a nutnost vyvlastňovat.  Dosud bylo podáno 26 návrhů na vyvlastnění," uvedla mluvčí státního Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Konec v polích

Zatímco třetí patro křižovatky v Opatovicích, kde byly vloni v červnu loňského roku opět obnoveny stavební práce, má být hotovo do konce příštího roku, na navazující úsek si proto možná budeme muset počkat mnohem déle než slibované další dva roky. Dvacet metrů vysoká estakáda u Opatovic tak bude – podobně jako D11 před Hradcem Králové – končit v polích a bude jen pro parádu.

Současné závory na krátkém hotovém úseku R35 od dálnice D11 na počátku estakády tak zůstanou. „Se zprovozněním estakády se bude čekat na otevření navazujícího úseku do Časů," potvrdila Deníku Ledvinová.

Z Časů by řidiči pokračovali na stávající státní I/35 do Holic, jenže tento úsek by  kvůli sporům o pozemky mohl být  nakonec postaven mnohem později než podle dnešních předpokladů v roce 2017. Podle 10 let starých plánů měla být přitom napřesrok hotová celá R35 až do Mohelnice.

Obavy vyplývají z už 16 let trvajících a stále nedořešených majetkoprávních sporů s farmářkou Ludmilou Havránkovou z nedalekých Plačic u Hradce, kvůli nimž stále nebyla do krajského města dovedena dálnice D11. A to navzdory ujišťování a slibům každého z ministrů dopravy, kteří s ní od 90. let jednali.

Stavba za miliardy

Příprava silnice R35 má letos pokračovat právě především výkupy pozemků. Silničáři mají na přípravu stavby 200 milionů korun, loni měli o 70 milionů korun více. Rovněž se připravují podklady pro stavební povolení. Zároveň se vykupují pozemky. Předpokládaná cena úseku do Časů je 6,4 miliardy korun a dokončení se plánuje v roce 2017.

V Pardubickém kraji je stavba R35 rozdělená do čtyř úseků. Trasa mezi Sedlicemi a Opatovicemi již existuje od roku 2009, nyní se dostavuje právě estakáda v Opatovicích. Část R35 ze Sedlic do Opatovic a mimoúrovňová křižovatka v Opatovicích vyjde téměř na 3,5 miliardy korun.

Druhá etapa zahrnuje probíhající přemostění mimoúrovňové křižovatky silnicí R35. Mostní estakáda bude dlouhá jeden kilometr a navazovat na ni budou připojovací rampy do okružní křižovatky.

Přemostění se začalo stavět v roce 2010, ale kvůli nedostatku peněz se tentýž rok stavba zastavila a pokračovat se v ní začalo až v polovině loňského roku.

Alternativa k D1

„Stavba probíhá dle harmonogramu a bude dokončena do konce roku 2015. Na letošní rok je v plánu 966 milionů korun," uvedla pro ČTK  vedoucí výstavby pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Hana Jarolímová. Letos má být vybetonováno 80 procent nosné konstrukce mostu.

Po dokončení má rychlostní komunikace R35 vést z Liberce přes Hradec Králové, kolem Vysokého Mýta a Litomyšle a pak dál na Moravu. Má se stát alternativou přetížené dálnice D1.

Parametry opatovické křižovatky
* Dostavba 1,1 km úseku estakády včetně dvou křižovatkových ramp (obousměrné napojení na kruhový objezd)

* 1000 metrů je situováno na estakádě, zbylých 100 metrů na náspu

* Piloty mostu jsou zabudovány 15 metrů pod povrch

* Třetí patro má maximální výšku 20 metrů nad okolním terénem, násep je v jeho začátku vysoký 12 metrů

* Kvůli hlukové zátěži umocněné výškou stavby budou na první části estakády (blíže k Sedlicím) instalovány protihlukové stěny v celkové délce 490 metrů

* Práce byly po předchozím přerušení obnoveny v červnu 2013, dokončení je plánováno na 31. 12. 2015

* Cena: 1,289 mld Kč bez DPH, Zhotovitel: Sdružení Skanska/Metrostav

* Bez navazujícího úseku do Časů postrádá estakáda jakýkoliv smysl, bude končit v polích podobně jako nyní D11 před Hradcem.Dokončení estakády bylo proto původně plánováno zároveň s dostavbou navazující části dálnice, údajně kvůli urychlení výstavby R35 však bylo rozhodnuto o dostavbě estakády v předstihu.