Stav silnic druhé a třetí třídy je v Pardubickém kraji prý velmi vážný. Stát nedává na opravu těchto silnic ani korunu a představitelé kraje tak nemají moc možností, jak zabránit dalšímu ničení silnic. Pardubický kraj chce jít cestou kontroly hmotnosti nákladních vozidel. Stav silnic to sice nezlepší, ale alespoň nebude docházet k dalšímu zhoršování pod koly přetížených kamionů.

„Po letošní zimě máme na opravu vozovek pouze 90 milionů korun, což představuje 0,3 procenta z reálné hodnoty silničního majetku v Pardubickém kraji," řekl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jan Tichý.

Jednou za 350 let?

Tři desetiny procenta z hodnoty majetku investované do oprav přitom znamenají, že cestáři by se k opravám jednotlivých úseků vozovek mohli dostat vždy po 350 letech. Plánovaná životnost silnic je však pouze 50 let.

„Taková perioda opravy silnic by znamenala, že bychom nyní opravovali cesty z doby, kdy ve Francii vládl Ludvík XIV., stále ještě žil staroměstský kat Jan Mydlář a Angličané zabrali New Amsterdam a přejmenovali ho na New York. Za zhruba sto let bychom se teprve dostali k opravám cest z doby, kdy byl Napoleon Bonaparte miminkem a v Čechách vládla Marie Terezie," glosoval absurditu současného stavu Jan Tichý.

Kraj si v současné době prý může dovolit opravovat pouze ty silnice, které jsou ve skutečně havarijním stavu. Představitelé kraje se tak rozhodli vydat alespoň cestou prevence, aby zabránili dalšímu nadměrnému ničení vozovek.

„Rozhodli jsme se náš silniční majetek chránit. Ve spolupráci s Policií ČR budeme pravidelně kontrolovat hmotnost vozidel. Schválili jsme pořízení skříňového dodávkového vozidla, které bude po dovybavení používáno k přepravě přenosné váhy pro mobilní nízkorychlostní vážení vozidel. S využitím váhy počítáme především v místech, kde je doprava nejsilnější a silnice nejzatíženější," objasnil plány kraje Jan Tichý.

Dodávka za milion

Předpokládaná cena pořízení dodávkového vozidla je do jednoho milionu korun. Vedení Pardubického kraje uvažovalo i o zakoupení stacionárních vah umístěných na vozovce. Ty registrují auta, která povolený váhový limit přesáhnou, a zároveň pořídí fotografie s poznávací značkou. Jedna váha však vyjde asi na pět milionů korun, proto je hejtmanství pořídí jen s podmínkou, že s nákupem pomůže ministerstvo dopravy. (dub)