Plesová sezona vrcholí, pánové vyměňují kravaty za motýlka, dámy zase vybírají úzké linie šatů s pastelovými barvami, v nichž vyniká ženská postava.

Takové jsou modní trendy letošní sezony bálů. Jejich organizátoři mají plné ruce práce, taneční školy hlásí naplněné kurzy a půjčovnám společenských oděvů nadešly nejpříjemnější měsíce.

Přesto už podle mnohých pořadatelů plesy zdaleka nejsou tím, čím bývaly. Právě na kultuře a společenském vyžití se totiž nejvíc projevila hospodářská krize. Hluboko do kapes mají nejen návštěvníci plesů, ale už i samotní pořadatelé společně se sponzory jako jejich partnery.

„Maturitní plesy se drží pořád, ty jsou neodmyslitelnou stálicí každé sezony. S nimi také bály různých spolků, ať jsou to rybáři, zahrádkáři či hasiči. Ale co je neprůstřelné, to jsou společenské plesy pro širokou veřejnost. Nikdo na ně nechodí. Podle mého osobního názoru střední a starší generace nemá na podobnou zábavu v posledních letech prostě náladu," řekl jednatel umělecké produkční agentury Far Bohumír Fasner.

Ostatně, řada dřívějších pořadatelů plesů s podnikáním už skončila nebo se přeorientovala na jiné služby.

„Nechtějte vědět, co si o trendech plesů myslím… Jedním slovem úpadek. Nikdo nemá peníze, nejsou sponzoři, a na úrovni plesů je to hodně znát. Od mizerného a laciného, někdy až nedůstojného programu počínaje až po chudou tombolu konče," přisvědčil jednatel jedné takové východočeské agentury, který si nepřál být jmenován.

Zmíněné spolkové plesy však zůstávají skutečnou stálicí. Hlavně na vesnicích.

„Zlaté časy jsou ale pryč. Nyní jsme rádi, když si pořádáním tradičního bálu něco vyděláme. Hlavně abychom neprodělali." Těmito slovy hodnotí sezony posledních let okresní funkcionáři sborů dobrovolných hasičů.