Vlak RegioJetu jel před tragickou nehodou v Pardubicích rychleji, než připouštějí pravidla. Novinářům to v pondělí řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle ředitele drážního odboru ministerstva dopravy Jindřicha Kušníra pak strojvedoucí chybně projel dvě návěsti, nikoliv pouze jednu. Při srážce vlaků předminulý týden zemřeli čtyři lidé a další tři desítky lidí se zranily.

„Určitě je namístě počkat na finální zprávu Drážní inspekce," řekl Kupka po pondělní schůzi k zavádění evropského zabezpečovače ETCS. Video RegioJetu podle něj ukazuje, že vlak by musel v konkrétní situaci splnit řadu podmínek, aby zabezpečovací systém Mirel zasáhl včas.

Vše o nehodě najdete ZDE

Souprava jela podle ministra nepovolenou rychlostí. Kušnír uvedl, že strojvedoucí nejdříve projel při odjezdu od nástupiště návěst s opakovanou výstrahou na maximální rychlost 50 kilometrů v hodině, následně projel návěst Stůj. Také on zdůraznil, že je potřeba vyčkat na výsledky vyšetřování. Zabezpečovací systém podle něj neumí zasáhnout vždy. "Strojvedoucí může za určitých podmínek také obsluhou toho zařízení nouzové brzdění překlenout," dodal.

Nehoda se stala pozdě večer ve středu 5. června. Vlak RegioJetu odjížděl z Pardubic, na červenou nezastavil a vjel do cesty nákladnímu vlaku. I když si strojvůdce chybu uvědomil a zastavil o několik set metrů dále, strojvůdce nákladního vlaku už zastavit nestihl.

Vyjádření RegioJetu

RegioJet v pondělí v tiskové zprávě uvedl, že aktivní národní zabezpečovač by nehodě zabránil. Majitel firmy Radim Jančura nepopírá chybu strojvedoucího RegioJetu, ale zdůraznil, že zabezpečovací zařízení existují proto, aby kontrolovala lidské chyby. Správa železnic v reakci na nehodu a informace v médiích pro web Zdopravy.cz uvedla, že tento zabezpečovač nedokáže kontrolovat rychlost a nedovolené projetí návěstidla zakazujícího jízdu. Soukromý dopravce zveřejnil i video, na kterém součinnost lokomotivy a národního zabezpečovače demonstruje.

| Video: Youtube

Pardubický železniční uzel Správa železnic několik let modernizovala a přestavovala, slavnostně stavbu zakončila 31. května. Už ale neaktivovala národní zabezpečovač a přichystala uzel na přechod na mezinárodní zabezpečovací systém ETCS, který aktivně kontroluje, zda strojvedoucí jede podle toho, jak má postavenou tzv. vlakovou cestu. Chybu strojvedoucího je systém ETCS schopen aktivně napravit a v případě potřeby vlak zastavit. Tento systém však plánovala Správa železnic spustit až k 1. lednu příštího roku. Nyní je tedy pardubický uzel zabezpečený podle standardů, ale bezpečnost závisí na tom, zda strojvůdce neudělá chybu a neprojede návěst zakazující jízdu. Uzlem denně projedou stovky vlaků a patří k nejvytíženějším v české železniční síti.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda po setkání k ETCS novinářům oznámil zavedení nového zabezpečovacího systému ETCS stop, které bude nasazeno na úseky s výlukou trvající déle než půl roku a deaktivovaným klasickým zabezpečením a bude umět zastavit vlak v případě projetí návěsti Stůj. „Je to řešení, které do budoucna může předcházet podobným situacím," dodal k nehodě v Pardubicích Kupka.

RegioJet má ve všech lokomotivách nainstalovaný zabezpečovací systém Mirel, který při simulační jízdě v úseku s funkčním národním zabezpečovačem automaticky a včas zastavil vlak, který překročil rychlost 47 kilometrů za hodinu. V Pardubicích jel vlak 59 kilometrů za hodinu, než si strojvedoucí chybu uvědomil a zastavil.

Podle Kušníra je zabezpečovací systém Mirel jednou z variant národního zabezpečení, tedy návěstního opakovače. Jeho používání není pro dopravce závazné, řekl. „Pro rychlosti nad 100 kilometrů za hodinu je povinný návěstní opakovač, ale nemusí to být návěstní opakovač Mirel," dodal.