Možný odklad zprovoznění zastávky potvrdil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. "Nemůžu teď říct, jak to bude, likvidace nehody teprve začíná," uvedl ve čtvrtek dopoledne.

Pardubický kraj navíc ve spolupráci s Českými drahami chystal na sobotu, den před uvedením do běžného provozu, i slavnostní jízdy nově pořízených vlaků mezi nádražím a novou zastávkou. Není jasné, zda i tato akce nebude zrušena nebo omezena.

"S kolegy a spolupořadateli o tom teď diskutujeme, rozhodne se v pátek dopoledne. Je ale takřka jisté, že se akce neuskuteční v původně plánovaném rozsahu," uvedl ve čtvrtek v poledne mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

close Plánovaná akce Pardubického kraje info Zdroj: Pardubický kraj zoom_in Plánovaná akce Pardubického kraje

Slavnostní, formální stříhání pásky už proběhlo. Konalo se 31. května v rámci oficiálního dokončení modernizace celého železničního uzlu Pardubice, byl tu i premiér Petr Fiala.

Nový perón stojí zhruba 1,3 kilometru od hlavního nádraží a zajíždět sem budou vlaky z Hradce Králové i Chrudimi. Zastávku Pardubice centrum, mezi podjezdem na ulici 17. listopadu a podchodem pro pěší v ulici Sladkovského stavbaři napojili na tzv. myší díru, spojovací tunel mezi pardubickým centrem a čtvrtí Višňovka. Nový podchod z druhé strany zastávky pak vede právě na třídu 17. listopadu.

Nová zastávka Pardubice - centrum:

Nová zastávka Pardubice - centrum

Zastávku Pardubice centrum tvoří oboustranné nástupiště. Cestující se na ni dostanou krytými šikmými chodníky. Jsou tam také přístřešky, lavičky a osvětlení, informační a kamerový systém. "Cestujícím přinese výrazné zkrácení docházkové vzdálenosti do středu města. Provoz na ní zahájíme 9. června," uvedl před týdnem generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Tento termín je teď ohrožen.

Vše o nové zastávce najdete zde:

"Pardubický kraj vznik zastávky podpořil nejenom milionem korun, ale také objednal vlaky, které na ní budou jezdit. Celkem se jedná o 48 párů vlaků, ty tam budou v pracovní dny zajíždět ve směru od Hradce Králové a Chrudimi. Pardubický kraj za jejich provoz zaplatí 3,5 milionu korun ročně a budeme pečlivě vyhodnocovat jejich obsazenost, abychom případně reagovali na poptávku veřejnosti,“ řekl krajský náměstek pro dopravu Michal Kortyš.

Naopak zde nemají zastavovat osobní vlaky od Chocně nebo z druhé strany od Přelouče.

Vybudování zastávky bylo součástí modernizace železničního uzlu Pardubice za téměř za sedm miliard korun bez DPH, v jehož rámci byly rekonstruovány nástupiště hlavního nádraží a přibyla lávka propojující nad kolejištěm nádraží se sídlištěm Dukla.

Následky nočního tragického střetu:

Mluvčí hasičů Správy železnic Martin Kavka popisuje situaci po srážce vlaků v Pardubicích. | Video: Deník/Jiří Fremuth