„Nejprve si udělej úkoly, pak můžeš jít s kamarádkami ven. Tato věta od rodičů mě pronásledovala celé dětství. Anebo často zněla tahle - nejdřív povinnosti, potom zábava. Svým dětem to zásadně neříkám, ale vlastně se chovám stejně jako naši. Přijdou domů, zasednou k psacímu stolu a píšou úkoly. Rozdíl mezi nimi a mnou je v tom, že se jim ven s kamarády nechce,“ řekla osmatřicetiletá Veronika Bláhová z Chrudimska.
Jsou školy, které plnění domácích úkolů po žácích nevyžadují. Patří mezi ně Základní škola Bohemia v Chrudimi, která je zaměřena na sport, a tudíž je jejím posláním docílit toho, aby se děti více hýbaly.
Přečtěte si:

„Záleží na rozhodnutí pedagoga, zda domácí úkoly uloží, nebo nikoliv. U nás je to dané - učitelka provází žáky od první až do páté třídy a má tudíž s nimi nastavené vztahy i určitá pravidla. Naše škola není příznivcem toho, že děti budou po příchodu domů opět sedět za stolem, ona dnešní generace je i tak nadměrně napojena na tablety, počítače a mobily. Měla by víc sportovat a chodit na kroužky,“ zdůraznil ředitel chrudimské základky Martin Slezáček.
Covid domácí učení znechutil
Covidová doba hodně změnila způsob vyučování, vlastně z něj vytvořila jeden nepřetržitý domácí úkol, do kterého se museli zapojit i rodiče. Distanční výuka negativně poznamenala psychiku dětí, ale i rodinné vztahy.
Přes tisíc lidí se již na internetu podepsalo pod výzvu, která žádá ministerstvo školství, aby přehodnotilo současnou praxi povinných domácích úkolů - ZDE
„Rodiče většinou nebyli připraveni na to, aby se s dětmi učili a trávili s nimi veškerý čas. Podepsalo se to na psychice všech členů domácnosti. Vznikaly hádky, konflikty a zvýšilo se domácí násilí i pití alkoholu. U všech dětí bez rozdílu v rodinném zázemí jsme pozorovali zvýšení závislosti na internetu a sociálních sítích. Nevídaly se se svými vrstevníky a přitom živý kontakt nelze nahradit. Vznikaly tak různé sociální fobie a další psychopatologické jevy,“ uvedla psycholožka Alžběta Formanová z Krizového centra J. J. Pestalozziho v Chrudimi.

„Já jsem rád, že moje děti si domácí úkoly plní. Aspoň jejich volný čas má nějaký smysl, jinak by místo toho seděly u TikToku nebo hrály hry. Ke sportu je s manželkou vedeme, rádi společně jezdíme na výlety nebo chodíme na procházky, ale až takoví přírodní lidé nejsme - také utrácíme čas na sociálních sítích anebo koukáme na televizi,“ poznamenal Petr Skřivánek z malé vesničky na Pardubicku.
O povinnosti psát domácí úkoly nehovoří žádný oficiální předpis. V hlinecké Základní škole Resslova pokračují ve standardně zajetém režimu. „Učitelé žákům domácí úkoly ukládají, znamená to pro ně zpětnou vazbu výuky. Samozřejmě je neklasifikují,“ uvedl ředitel školy Petr Culek.