Na svém dolním úseku z Pece k přestupní stanici na Růžové hoře dráha již má sloupy. Na konci minulého týdne je tam s pomocí vrtulníku osadila italská firma Leitner, která je dodavatelem technologie lanovky. Do Vánoc stavbaři ještě budou pracovat na stavbě základové desky nové dolní stanice. Pak se práce do jara na celé lanovce zastaví.

„Na vrcholu Sněžky již také stojí ocelová konstrukce horní stanice, v níž je zabudovaná i mechanická část technologie nové lanovky," uvedla mluvčí stavební společnosti BAK Trutnov Vladimíra Baťková.

Od zahájení stavby před 15 měsíci stavbaři také postavili inženýrské sítě lanovky a založili objekty spodní a přestupní stanice.

Na horní stanici lanovky, jejíž provoz byl ukončen v polovině května, se kompletně zbourala větší část objektu, zůstala jen jeho severní část. Byly přemístěny transformátory a během léta firma provedla zemní práce a betonáž základů včetně montáže nové technologie. Jednotlivé prvky ocelové konstrukce, která tvoří nosný skelet objektu, byly od září letošního roku dopraveny na vrchol Sněžky letecky. Vrtulník tak přepravil přes 70 tun ocelových prvků, z nichž byla postupně svařována výsledná konstrukce.

Kvůli ochraně Krkonošského národního parku a kvůli špatné přístupnosti stavbaři dopravu konstrukcí a dalšího materiálu provádějí vrtulníkem. „Letos jsme letecky přepravili více než 1000 tun nákladu," upřesnil manažer projektu Daniel Slovák.

Naproti tomu objekt mezistanice na Růžové hoře byl kompletně zbourán.

„V příštím roce se stavební práce znovu rozběhnou ve druhé polovině března, na Růžové hoře a na Sněžce o měsíc déle," uvedla Baťková. V březnu 2014 by měla být lanovka hotová a připravená k předání městu Pec pod Sněžkou. Následný zkušební provoz lanovky by měl trvat do září 2014.

Stará lanovka dojezdila na horním úseku v květnu, na dolním na začátku září. Nová lanovka za asi 300 milionů korun bude mít místo dosavadních otevřených sedaček pro dva pasažéry komfortnější kabinky. Hodinová kapacita lanovky zůstane na 250 lidech, měla by však lépe odolávat větru.

Služeb staré lanovky z roku 1949 každoročně využívalo přibližně 200 000 lidí a až na Sněžku vyjela asi polovina z nich. Investorem lanovky je město Pec pod Sněžkou, kterému stavbu z téměř 80 procent zaplatí dotace z fondů EU.