Obrovským tempem se množí stížnosti na zhoršující se služby České pošty. Ta na jedné straně ruší své pobočky a na druhé do zákazníků nutí finanční produkty, které s původním posláním pošty nijak nesouvisejí  a které vadí i zaměstnancům. Vedení pošty kritiku odmítá. Chová se prý jako každá jiná obchodní firma a tutéž snahu chce i po svých lidech.

Jednadvacet starostů z okresu Rychnov nad Kněžnou teď dokonce zaslalo vedení České pošty otevřenou stížnost. Snaha pošty prodávat různé finanční produkty vede podle starostů k tomu, že kvalitní zaměstnanci z poboček raději odcházejí a u přepážek je nahrazují nezkušení a mnohde i neschopní lidé.

„Obměna na pobočkách proběhla tak živelně, že působí kolapsové stavy a narůstá nespokojenost našich spoluobčanů s prací pošty," uvedl starosta Rokytnice v Orlických horách Petr Hudousek.

Lidé si prý musejí dávat pozor i na to, zda jim nové pošťačky na přepážkách účtují správné ceny. Některé služby, například CzechPoint, si jdou lidé údajně raději vyřídit jinam. „Stěžují si nám lidé i zaměstnanci pošty," dodal.

Pod jeho slova by se podepsali mnozí zákazníci. „Vadí mi, že u nás na vsi si nemůžu vsadit ani Sportku. Místo toho zde můžu uzavřít životní pojištění, no to vážně potřebuju!" rozčílila se obyvatelka malé vesnice na Chrudimsku Barbora Dubinková.

Za vším podle starostů je nadměrná angažovanost pošty při prodeji pojištění a jiných finančních produktů smluvních partnerů. „Pokud zaměstnanec limit neplní, respektive nemá svědomí dlouholetým zákazníkům pošty nabízet nevýhodné finanční produkty, nastupují různé perzekuce, které ve finále donutí dotyčného podat výpověď," uvedl Hudousek. Českou poštu v této souvislosti přirovnal k téměř „státní otrokářské společnosti".

Jeho slova Deníku potvrdila jedna z bývalých zaměstnankyň pošty, která odešla za lepším. „Hlavně na vesnici znáte své zákazníky a víte, které produkty potřebují. Bylo pod úroveň mou i jejich jim nabízet totéž při každé jejich návštěvě," uvedla bývalá pracovnice. A dodala, že školení k nabízení nových finančních produktů musela absolvovat ve svém volném čase a nedostala za to ani korunu.

Vedení státního podniku, kterým Česká pošta je, kritiku odmítá. „U starších kolegů se občas objevuje logický problém. Přišli na poštu, když byla pouze provozní státní firmou. Jenže pošta  dneska pracuje s výjimkou univerzální služby na plně komerčním principu, jinak by se neuživila. A po svých lidech nepožadujeme víc než kterákoli jiná firma," tvrdí mluvčí České pošty Ivo Mravinac.

Pošta jako firma
O finanční produkty rozšířené „služby" České pošty kritizují i odboráři. Poukazují na to, že neúspěšní pošťáci mohou kvůli neplnění prodejních kvót přijít o pohyblivou část mzdy a po třech měsících neplnění je jim údajně vyhrožováno propuštěním.
Pošta hledá nové obchodní příležitosti kvůli klesajícím výnosům z doručování zásilek. „Bez nových aktivit bychom už dávno byli v červených číslech a stát by nás musel dotovat," uvedl mluvčí pošty Mravinac. Dokladem špatné situace pošty je, že už pět let nezvýšila tarifní mzdy.
Pošta nyní dokonce zvažuje například doručování volně prodejných léků,vytvoření virtuálního operátora nebo poskytování bankovních služeb.