Styl i filozofie

Kateřina Balcarová a Veronika Chládková si jako životní styl i filozofii zvolily veganství. V jejich jídelníčku nenajdete nic živočišného původu. Přesto milují vaření. Prejt, svíčková, to všechno voní v jejich kuchyni. Ale maso v těchto pokrmech nenajdete, ostatně proto se karbanátky v jejich podání jmenují řepanátky… A protože nápadů jak vařit bez masa, mléka nebo vajec mají spoustu, rozhodly se o ně podělit prostřednictvím (nejen) kuchařky. Její název Místo vejce banán dává jasně najevo, že ve veganské kuchyni se fantazii meze nekladou! „Příručka" začínajících i pokročilých veganů jde v těchto dnech do tisku a k dostání bude ještě před Vánocemi.
Vegankami se Kateřina a Veronika staly tak nějak samozřejmě… „Mám ráda zvířata, takže u mě bylo na prvopočátku uvědomění si toho, že se nechci podílet na utrpení zvířat ve velkochovech. Došlo mi, že dokud budu jíst maso každý den, nic nezměním. Rozhodla jsem se téměř ze dne na den," vzpomíná na začátek nové životní kapitoly Kateřina. Veronika je na tom podobně, oči jí pomohl otevřít život v Praze, která jí ukázala nové možnosti. „Občas jsem si dala rybu, občas maso. Když jsem přišla pracovně do Prahy, uvědomila jsem si, že to nejsem já. Uviděla jsem, jak se dá žít," dodává.

Je to věda…

Už si ťukáte na čelo a představujete si dvě vyzáblé dívky? Omyl! Nejste ale sami, kdo si klade otázku, jak získávají potřebné živiny… „Všechno se dá nahradit," reagují veganky. Musí se ale vědět jak na to. A to ony vědí. „Lidi se nás pořád ptají na bílkoviny. V rostlinách je najdeme úplně stejně jako v mase, jen je potřeba vědět kde. Plnohodnotné bílkoviny jsou třeba v sóje nebo je získáme kombinací luštěnin a obilovin v jednom dni, důležitým zdrojem jsou také semínka a ořechy, doplňujeme to zeleninou," vysvětluje Kateřina. Nedávno dokončila kurz výživové poradkyně, studiem si zpestřovala těhotenství. Než otěhotněla, chtěla jako veganka natrénovat na maraton, protože běh a lezení po skalách patří k jejím koníčkům.

Výživa dítěte

„Takže jsem aspoň ukázala, že veganka může otěhotnět a porodit krásné a zdravé dítě," říká spokojeně. Konfrontace s dětskou lékařkou se nebojí, diskutovala to s ní hned po návratu z porodnice. „Maso se v prvních příkrmech dává hlavně z toho důvodu, aby dítě mělo dostatek železa. To najdeme ale v obilninách, jako jsou například jáhly, od osmého měsíce je možné začít podávat čočku a postupně další luštěniny. Dávám k tomu zeleninu a ovoce, domácí lisované šťávy a kvalitní oleje. Nejpodstatnější složkou stravy ale stále zůstává kojení. S dětskou lékařkou jsem se na to téma bavila, schválila mi to s tím, že uvědomělí vegetariáni vedou své děti velmi dobře, a ty jsou zdravé a prospívající. Nikdo mě hlásit na sociálku nebude," dodává s úsměvem k tématu.

„Veganství je pro nás uvědomění si ceny života, a to jak našeho, tak všech dalších živých bytostí na naší planetě."

„Naše strava je pestrá. Kdyby člověk jedl jenom ovoce a rohlíky, tak to samozřejmě dobré nebude. Musí se jíst pravidelně, pestře a v dostatečném množství," zdůrazňuje Veronika a Kateřina ji doplňuje: „Ani veganství nemusí být zdravé, protože veganská je i smažená brokolice s bramborem. Vegansky se dá jíst zdravě i nezdravě." Obě mladé ženy zvolily ten zdravý způsob. Vaří z čerstvých surovin, vyhýbají se průmyslově zpracovávaným potravinám. Nakupují ve zdravých výživách, přes internet, ale své oblíbené regály mají i v supermarketech. „O hodně věcí jsme přišly, ale hodně nových věcí jsme poznaly. Kolikrát jsme překvapené ještě teď," shrnují své zkušenosti. Po párcích nebo řízcích se jim nestýská.

Veganská (nejen) kuchařka Místo vejce banán.

(Nejen) kuchařka

Snad jako první „cizí" můžu na monitoru listovat jejich společným dílem. Kniha je pestrá a zároveň přehledná, vtipná, s pěknými fotografiemi. Na 150 stránkách čtenář získá víc než jen recepty. „Naše kniha je jiná než ostatní. Není to jen kuchařka, ale průvodce pro začínajícího vegana. Dozví se, co má jíst, kde to koupit, jak to připravit, co čím nahradit. Všechno, co jsme se naučily, jsme do knihy promítly," říká o knize Veronika. „Jsou tam jednoduché recepty, hotové třeba za dvě minuty, a navíc z běžných surovin. V kuchařkách, které jsou na trhu, se často pracuje s exotickými a drahými surovinami. Tohle je pro běžné každodenní vaření začínajících i pokročilých veganů," doplňuje Kateřina.

Základní pojmy

• Vegetariánství je způsob stravování, kdy člověk nejí některé živočišné produkty, hlavně tedy maso (včetně ryb a kuřat), sádlo, želatinu apod. Přesně řečeno vegetariáni nejí jatečné produkty, tedy nic, kvůli čemu bývá zvíře zabíjeno. Hovorově se říká, že vegetariáni jsou ti, co nejí maso.
• Veganství je druh stravy, filozofie a životní styl, spočívající v odmítnutí konzumace živočišných produktů. S veganstvím je často spojeno odmítání jakéhokoli využívání zvířat k lidskému užitku. Na rozdíl od vegetariánství se veganství zříká konzumace nejen masa, ale i vajec a mléčných výrobků, někdy i medu.
• Vitariánství je výživový směr založený na přijímání jen tepelně neupravených potravin. Nejčastěji pouze rostlinného původu, tedy zeleniny, ovoce, ořechů, semen, naklíčeného obilí a luštěnin.
Zdroj: wikipedia.org

Cože? To myslí vážně?
Ano, neděláme si legraci. Při pečení nedělního koláče opravdu do těsta místo vejce přidáme rozmačkaný banán. Ke knedlíkům se zelím jíme robi, do bramborového salátu vmícháme sojanézu, tvaroh děláme z… :-)
A víc nebudeme prozrazovat…
Veronika Chládková,
Katka Balcarová
Kontakt: vegansport@centrum.cz