Tak vypadá plán, se kterým počítá vedení Ředitelství silnic a dálnic. Tedy přesněji – s čím počítá nyní. Situace se totiž mění každým dnem. Ještě před pár dny palcové titulky naopak hlásaly, že se dopravní investice omezí.
„Bude to nejen tak, že stavby silnic nezpomalí. Bude to až tak, že budou mít absolutní zelenou,“ uvedl včera mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Poukázal právě na provázanost miliardových investic na další sektory národního hospodářství s tím, že pomůže znovu rozhýbat ekonomiku. Podobným způsobem se ostatně předevčírem v ČT24 vyjádřil ministr dopravy Karel Havlíček.
Teď ale stavby paradoxně stojí. Třeba Eurovia na dva týdny až do konce března zastavila práce na obchvatu Chrudimě i dálnice D35 u Ostrova u Vysokého Mýta kvůli karanténám a bezpečnostním opatřením.
Na některých stavbách ruch nyní skutečně polevil, příkladem je stavba druhé části obchvatu Chrudimě kolem Slatiňan nebo právě zmíněná dálnice D35.
„Sháníme ochranné pomůcky pro naše pracovníky, kdy se na stavbách potkávají neustále desítky lidí ve volně přístupné prostoru,“ uvedla mluvčí Eurovie Iveta Štočková. Právě tato firma práce přerušila, řada dalších ale pokračuje.
Problémy se nabalují
Někteří dělníci Eurovie jsou totiž v karanténě, další na Slovensku nebo doma s dětmi. Problém je i s dopravou na stavby těch zbývajících, když je omezená veřejná doprava. A především s ubytováním a stravováním montérů. Těm, kteří zůstali kvůli přerušení prací doma, náleží náhrada mzdy ve výši 60 procent platu.
„Od prvního dubna ale opět na stavby nastupujeme. Pracujeme na zajištění všech bezpečnostních a ochranných opatření a sháníme nové pracovní síly,“ dodala Štočková.
Právě na chrudimském obchvatu se vedle skrývek podornice vykácely stromy a budují se nivelační body. Na D35 nyní pokračuje alespoň sdružení Metrostav, která buduje přemostění řeky Loučné a železničního koridoru v Uhersku.
Novostavby v ohrožení
O problémech stavebních firem navzdory ujištění státu o masivní podpoře staveb dopravní infrastruktury při epidemii koronaviru se zmínil i ředitel ŘSD Radek Mátl.
„Stavby ohrožuje riziko šíření nákazy, nedostupnost ubytování, stravování a dopravy na stavbu a zásobování materiálem,“ řekl Mátl.
S obchvatem Chrudimě i s D35 skutečně není vyhráno. ŘSD totiž současně vzkázalo, že v případě nouzových opatření bude mít prioritu rekonstrukce D1, v druhém sledu jsou pak opravy silnic. Novostavby, které nepřekážejí stávajícímu provozu, by v případě restrikcí šly k ledu. A to i ty rozestavěné.
Ovšem i kdyby masivní podpora státu do investic vydržela, urychlení staveb to nepřinese. Je potřeba totiž dodržovat technologické přestávky (zrání betonu, sesedání zeminy), takže naplánované termíny zprovoznění silnic se příliš uspíšit nedají.