„Dosavadní zavedené v prosinci 2011 se neosvědčily, během loňska se několikrát upravovaly, navíc se proti předpokladům zvýšily náklady hejtmanství na dopravní obslužnost. Největší změny čekají Orlickoústecko a Svitavsko," řekl Deníku krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek (SPOZ).

„Ve východní části kraje to bude práce na celý rok. Bude nutné se starosty a spádovými oblastmi znovu jednat o tom, jak nastavit některé linky a vyhovět požadavkům obcí, škol a zaměstnavatelů. Část se bude muset zcela přetrasovat, protože jsou vedené nesmyslně," uvedl Jaromír Dušek. Proces zdrží i licenční řízení na nové linky.
První změna jízdních řádů nastane 3. března. Podle Duška budou další dvě menší následovat během roku.

Po úpravách by se měly náklady na regionální dopravu „vejít" od března do částky, kterou hejtmanství na dopravní obslužnost pro letošek vyčlenilo. Autobusy by měly najet maximálně 16,5 milionu kilometrů, limitní sumou na dotování spojů je 297 milionů korun.

Změní i vlaky

Částečně se budou měnit také jízdní řády vlaků, aby na sebe spoje navazovaly. Hejtmanství také znovu obnoví provoz na některých dříve odstavených tratích. Na koleje se již vrátily soupravy mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi, zatím jen o víkendech.
Kraj doplácí zhruba 20 korun na ujetý kilometr u autobusů a 92 korun na kilometr železniční dopravy. Před deseti lety vynakládal kraj na dopravní obslužnost celkem 266 milionů korun, letos to má být 615 milionů korun.

Optimalizace dopravy v kraji
Takzvaná optimalizace dopravy v Pardubickém kraji byla spuštěna v prosinci 2011, kdy byly kompletně změněny jízdních řády meziměstských autobusů i některých vlaků.
Zpočátku byly velké problémy s návazností spojů i jejich zpožďováním. Na organizátora dopravy firmu OREDO se snesla vlna stížností.
„Optimalizace dopravy je nejzásadnější změnou za posledních čtyřicet let. Byla velice složitá, protože se jedná o 18 milionů kilometrů a tisíce spojů v kraji. Je logické, že ne všechno funguje ideálně," řekl tehdejší náměstek hejtmana Pardubického kraje Jan Tichý, kterému právě chyby při optimalizaci „zlomily" vaz, a tak je nyní jen řadovým zastupitelem.