Od července do konce září bylo v Česku prověřeno 59 prodejců uhlí, koksu, briket a dřeva. „Porušení předpisů bylo zjištěno v 27 případech, tedy v 45,8 procenta případů," uvedli inspektoři. Ve východních Čechách se objevily nedostatky u jičínské firmy prodávající dřevo. „Zákazníkovi dovezli množství, které si objednal, ale používali úředně neověřené měřidlo," řekl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Podle něj je to jen malý přestupek, za který firma zaplatila tisícikorunovou pokutu.

Kontroly pokračují

Inspekce prodejcům po kontrolách uložila zatím 19 pokut v celkové hodnotě 57 500 korun, další správní řízení nebyla dosud ukončena. Nejčastěji, ve 13 případech, byli prodejci pokutováni za to, že neprodávali paliva v množství, které si zákazníci objednali. Mezi další prohřešky patřila hlavně nedostatečná informace o ceně či vlastnostech nabízených výrobků.

Jeden z nejhorších prohřešků ČOI zaznamenala loni na podzim. Prodejce z Mělníka měl dvěma zákazníkům dodat po třech tunách uhlí, přivezl jim však o tunu méně. „Ošidil spotřebitele o 4900 korun," konstatoval mluvčí Fröhlich. Inspektoři firmě udělili dvoumilionovou pokutu.

Zájem spotřebitelů o tuhá paliva pravděpodobně potrvá až do konce prosince. „S ohledem na nedostatky zjištěné při jejich prodeji budou kontroly pokračovat až do konce roku," upozornila ČOI na svém webu.
A jak se vyhnout podvodům? „Požádá-li spotřebitel při objednávce o možnost být při nakládce a vážení uhlí před rozvozem, měl by mu prodávající vyhovět," uvedli inspektoři.

Rady zákazníkům
Spotřebitel má právo, aby palivo dostal ve správné hmotnosti. Požádá-li spotřebitel při objednávce o možnost být při nakládce a vážení uhlí před rozvozem, měl by mu prodávající vyhovět. Pokud odmítne nebo se bude vymlouvat, měl by spotřebitel zvážit změnu prodejce, jinak se vystavuje riziku, že bude ošizen. Pokud se uhlí ve sklepě v rozmezí několika dnů až dvou týdnů po dodávce rozpadne na prach, měl by je reklamovat. Rozpad uhlí svědčí o tom, že bylo špatně uskladněno.

Spotřebitel by neměl převzít mokré uhlí, protože při jeho skladování hrozí samovznícení.

Na nepoctivé jednání může zákazník upozornit nejbližší inspektorát ČOI nebo poslat podání na e-podatelnu přes www.coi.cz.