V pondělí 8. dubna 2024 Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) slavnostně zahájilo stavbu nového úseku dálnice D35 Džbánov – Litomyšl. Tento úsek propojí dva budoucí dálniční obchvaty: Kolem Vysokého Mýta, který se už staví, a kolem Litomyšle, jehož stavbu chce ŘSD zahájit ještě letos. Je tedy extrémně důležité, aby se stavba stihla v souladu s harmonogramem a nevytvořila „díru“ v bezprecedentní rostoucí dálniční síti, v níž by z kapacitní komunikace bylo nutné sjíždět na okresky (a pak zase zpátky).
Vše o tomto úseku najdete ZDE
Onoho pondělí se na staveništi slavnostně klepalo kladívky na základní kámen a člen představenstva polské stavební firmy Budimex Cezary Lysenko v pondělí přečetl část svého projevu česky. Od té doby uplynul měsíc a týden (k dnešku přesně 36 dní) a na staveništi se neděje vůbec nic. Nikde žádné zařízení staveniště, nikde žádné stroje, cedule označující stavbu, nikde žádní pracovníci, prostě nic. A přitom právě tato polská firma se nedávno chlubila, jak už je skvěle připravena na výstavbu dálničního úseku D11 k polským hranicím, tedy na zakázku, k níž dosud stále nedoběhlo výběrové řízení na zhotovitele.
Psali jsme:
„V případě dálnice D11 mezi Trutnovem a polskými hranicemi je připraven okamžitě začít s pracemi. Zaměstnanci firmy se na místě již zabydlují ve dvou nově otevřených kancelářích. K dispozici je rovněž veškerá potřebná technika,“ psalo se na začátku dubna.
Redakce zjišťuje stanovisko ŘSD a firmy Budimex
Následně byla firma z výběrového řízení vyloučena kvůli nesplnění potřebných referencí. Kladu si otázku, nakolik byla ta údajná „připravenost“ jenom marketingová hra, když u zakázky na D35 nezačaly stavební práce ani 36 dní o poklepání základního kamene…
Fotoreportáž byla pořízena 14. května 2024 a zachycuje i čísla kilometrů v trase dálničního úseku.
Václav Zelený
Projeďte se po dálnici ze Džbánova do Litomyšle ve videovizualizaci: