Rozsáhlé změny na základě připomínek měst a obcí připravila firma Oredo od 1. dubna.

Návrhy nových jízdních řádů jsou již od 5. března zveřejněny na webových stránkách organizátora regionální dopravy. K tomuto návrhu ještě mohli mít starostové připomínky, ale 18. března musely být definitivní jízdní řády předány jednotlivým dopravcům.

„Připomínky měli starostové obcí i k jízdním řádům, které budou platit od 1. dubna. Nebyly to drobnosti, ale bylo jich řádově méně než k předchozí verzi jízdních řádů. Očekávám ale, že mnoho lidí začne nové autobusové spoje řešit až v okamžiku, kdy vyjedou,“ pravil hejtman Pardubického kraje Radko Martínek.

Červnový termín

Firma Oredo bude mít ještě jednu možnost jízdní řády opravit. Již v prosinci označil náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jan Tichý termín 10. června za okamžik, kdy by měly být jízdní řády definitivně doladěny. Už na konci března ale budou muset pracovníci společnosti Oredo vysvětlovat krajským radním, jak se vypořádaly s připomínkami občanů a zástupců samosprávy. Lehká úloha je pravděpodobně nečeká.

Na posledním jednání krajského zastupitelstva se ukázalo, že řada lidí z mnoha míst kraje nemůže přijít firmě organizující hromadnou dopravu na jméno.

„Jako starostové se s tím potýkáme neustále. Praktický dopad je změn velmi tristní, těžko se změny v dopravě vysvětlují lidem, kteří uvíznou někde v poli,“ řekla na jednání zastupitelstva starostka Hlinska Magda Křivanová.

Představitelé Pardubického kraje se zavedením integrovaného systému dopravy IREDO snažili reagovat na situaci, kdy je snižován příspěvek státu na veřejnou dopravu, zatímco náklady na ni stále rostou.

„V podstatě jsme měli dvě možnosti. Buď omezit počet linek, nebo se pokusit je lépe využít,“ podotkl Radko Martínek s tím, že páteřní dopravou nadále zůstává ta železniční.

Chyby v komunikaci

„Chceme-li tuto páteřní síť vlakových linek udržet, musíme se zaměřit především na ty linky, které občané doopravdy využívají. Některé tratě jsou bohužel využívány zcela minimálně a jsou vysoce ztrátové. Z těchto důvodů se snažíme vlaky nahrazovat autobusy,“ vysvětlil kroky kraje hejtman.

Chyby v novém systému veřejné dopravy podle něj vznikly hlavně kvůli nedostatečné komunikaci mezi Oredem a konzumenty dopravy, tedy starosty a občany.

„Tvorba nového systému dopravy je organizačně velmi náročným procesem, který se týká více než dvou tisíc zastávek a trasování více než dvaceti milionů kilometrů za rok. Rada Pardubického kraje vyslovila nespokojenost se stávajícím stavem a uložila Oredu konkrétní úkoly k odstranění chyb nového uspořádání,“ dodal Radko Martínek.

LUKÁŠ DUBSKÝ