ŘSD začalo řešit nejpodstatnější razítko pro stavbu posledního připravovaného úseku dálnice D35 mezi Hradcem a Olomoucí, totiž 18,2 kilometru dlouhé části mezi Starým Městem u Moravské Třebové a Mohelnicí, kde dálnice nyní končí. Nově zřízený Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) zahájil společné řízení na umístění a povolení stavby. ŘSD už je na konci projektových příprav, má vydané územní povolení a vykoupeno 70 procent potřebných pozemků.

„Je to poslední úsek mezi Ostrovem a Mohelnicí, kde ještě není vydáno stavební povolení v právní moci,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

U metody PPP jde o systém výstavby dálnice na dluh. Dálnici postaví soukromý investor, bude se o ni i vybranou dobu starat. Stát mu pak bude platit za užívání silnice.

Pokud vše dobře půjde, začne se stavět příští rok, stejně jako předcházející úsek z Opatovce u Svitav do Starého Města. Oba úseky na sebe navazují a budou se budovat metodou PPP (pozn. red.: partnerství soukromého a privátního sektoru - Private-public partnership), tedy se zapojením soukromého investora (koncesionáře). To je rozdíl oproti všem ostatním úsekům D35, jejichž výstavba je zcela v režii státu. Provází to ovšem řadu komplikací. První soutěž pro výběr tzv. poradce pro stavbu obou úseků muselo ŘSD zrušit, vítězem opakovaného se stalo sdružení White & Case, PricewaterhouseCoopers Česká republika, SIEBERT + TALAŠ a Mott MacDonald CZ. To má již zkušenosti se stavbou jihočeské D4.

Výstavba dálnice D35 v úseku Janov - Opatovec pokračuje, blíží se stavba estakády.
Stavba D35 u Svitav pokračuje. Výsuv konstrukce mostu přes I/35 začne v květnu

Oba navazující úseky z Opatovce u Svitav až do Mohelnice mají v součtu 34,8 kilometrů a budou podle odhadu ŘSD stát 34 miliard korun bez DPH. Součástí bude i Dětřichovský tunel, který se stane nejdelším dálničním tunelem Česka. Další tunel bude u Maletína.

Informační leták ŘSD včetně map úseku Opatovec - Staré Město najdete ZDE, úseku Staré Město - Mohelnice ZDE

Dálnice D35 nahradí současnou přetíženou státovku I/35 a převezme i část tranzitu z brněnské D1. Nárůst provozu na I/35 je s přibývajícími hotovými úseky D35, která bude severní dálniční spojnicí Čech s Moravou, patrný už nyní. Ve výstavbě už je většina úseků, až do Svitav se řidiči po dálnici od Hradce bez přerušení projedou v roce 2027, kdy bude hotov úsek kolem Litomyšle. Pak už bude ve výstavbě jen úsek ze Svitav do Mohelnice, kterým se D35 v části od Hradce Králové (resp. z dálnice D11) do Mohelnice zkompletuje.

Projeďte se po dálnici D35 ze Svitav do Mohelnice ve vizualizacích:

Zdroj: ŘSD
Zdroj: ŘSD