V pátek 26. března začíná v Litomyšli festival pedagogických škol z celé České republiky. Na akci se odrazila i ekonomická krize.

Pořádá ho pedagogická škola. Očekává se účast pěti set mladých nadějných talentů ze sedmnácti pedagogických škol. Veřejnost se zřejmě již tradičně nejvíce těší na závěrečný Festivalový galakoncert, v jehož rámci vystoupí vítězové jednotlivých kategorií.

Nosným motivem galakoncertu bude letos opera Carmen. Zaznít by měly tři části světově známého díla G. Bizeta. V roli Carmen se představí bývalá studentka litomyšlské pedagogické školy, členka pěveckého sdružení KOS a nynější studentka šestého ročníku oboru zpěv na bratislavské konzervatoři u profesorky Evy Šeniglové Miroslava Renzová. „Aby Carmen ztvárnila buď současná, nebo bývalá studentka naší školy, jsem pokládal za samozřejmý požadavek,“ říká ředitel litomyšlské pedagogické školy Stanislav Leníček. Dodává, že školou prošla řada vynikajících studentů, kteří se v konkurenci mezi ostatními rozhodně neztratili. „Tak proč se nepochlubit,“ řekl Leníček.

Mezi úspěchy Mirky Renzové patří mimo jiné první místo na Hudebním festivalu pedagogických škol v Krnově v kategorii klasický sólový zpěv v roce 2004 nebo ztvárnění představitelky Dido v Purcellově opeře Dido a Aeneas v představení Konzervatoře Brno v roce 2008. Nápad nastudovat některé části Carmen se zrodil v hlavách hudebních pedagogů z litomyšlské pedagogické školy. „Podle mého názoru je již přecarmenováno,“ míní však Stanislav Leníček, který nakonec argumentům hudebníků podlehl. V písni Toreadora se představí barytonista Jiří Brückler, sólista opera Divadla F. X. Šaldy Liberec. Nastudování vybraných částí Carmen se ujali uznávaná hlasová pedagožka a umělecká vedoucí vokálního souboru IVAK, která v současné době připravuje sbory pro provedení této opery v Holandsku, Nanny ter Wiel z Nizozemí a sbormistr pedagogické školy Milan Motl.

Festival se koná podle osvědčené koncepce, což znamená, že se bude soutěžit v devíti kategoriích a součástí akce bude rovněž řada doprovodných vystoupení a společné muzicírování v oblíbených sborových dílnách. Pořádání kulturních akcí jako je celostátní hudební festival, je samozřejmě do značné míry záležitost dostatku nebo nedostatku finančních prostředků. „Sehnat peníze je asi v tuto dobu to nejobtížnější. Hospodářská krize na nás ani ne zpoza rožku, ale zcela na rovinu mrkla i v tomto případě,“ vysvětluje pragmatickou stránku pořádání festivalu Stanislav Leníček. „I samotné ministerstvo školství letos na akci přispělo částkou o dvacet procent nižší ve srovnání s rokem loňským,“ doplňuje ředitel. Také v souvislosti s touto okolností je tedy případné pořadatelství hudebního festivalu v příštím roce ze strany litomyšlské pedagogické školy zatím otázkou, která zůstává momentálně nezodpovězena.

Zuzana Fruinová