Provedení opery pod širým nebem skýtá úskalí pro dirigenta, režiséra i zpěváky. Mladý talentovaný dirigent Zbyněk Müller si poradil se zámeckým prostředím, které klade nemalé nároky na vyrovnání zvuku orchestru s jevištěm: „Když schází orchestřiště, orchestr má tendenci hrát příliš nahlas. Trochu jsme se s tím poprali. Premiéru jsme dodělávali na místě, což je náročné, protože máme málo času,“ říká dirigent, který stál vloni u zrodu první Smetanovské opery, a to Tajemství, pro Smetanovu Litomyšl.


Režisér Marián Chudovský měl obavy z počasí, protože ve čtvrtek se strhla nad Litomyšlí průtrž mračen. „Lehčí deštík inscenaci nezlikvidoval,“ konstatoval s ulehčením režisér po páteční premiéře. Dílo se nestalo folklórní ilustrací jak bývá někdy zvykem. Originální nápad scénického výtvarníka Jozefa Cillera, skládačka z puzzlí, spojil obě dějství komicko-dramatické opery. Spokojenost s provedením díla ve Smetanově rodišti vyjádřil ředitel Národního divadla Ondřej Černý, překladatel a divadelní kritik. Na operu se dívá jako na scénické umění a jako poučený divák: „Pohled poučeného diváka je mnohdy zajímavější než někdy ten trochu fachidiotský pohled kritika nebo experta. Možná z postu ředitelského je tento pohled podstatnější než ten divadelně kritický.“


Příští rok slaví Smetanova Litomyšl padesát let a současně by měla být uvedena třetí Smetanova opera Dvě vdovy. „V tuto chvíli přehodnocujeme dramaturgii. Debatovali jsme o tom s vedením Smetany Litomyšle, možná dojde k nějakému překvapení,“ nastínil záměr ředitel Zlaté kapličky. Premiéru zaznamenala Česká televize