Zaměstnavatelé si s plánovanými změnami příliš hlavu nelámou. „Finančně je to pro firmy neutrální. Můžeme se pouze zamyslet nad tím, proč na dráze výhody zůstanou,“ řekl předseda Regionální hospodářské komory Vlastimil Juppa.

Avšak čeští zaměstnanci si již v minulých letech zvykli, že kromě platu pobírají i tzv. benefity (systém nemzdového ocenění zaměstnavatelem). Podoba benefitů se přitom velmi liší. Patří do nich od příspěvku na stravenky, na kulturní či sportovní akce, přes příspěvek na dovolenou a vzdělání až po zvýhodněné jízdné pro zaměstnance dopravních firem. Odborářům a zaměstnancům se samozřejmě takovéto změny vůbec nelíbí. „Již před zhruba dvěma lety došlo k výraznému okleštění výhod zaměstnanců v dopravě,“ uvedl Zdeněk Wahl, předseda územní rady Odborového svazu dopravy. Ten sdružuje v Pardubickém a Královéhradeckém kraji na dvanáct organizací.

Podle něj bylo výrazným zásahem do výhod především zrušení bezplatné dopravy mezi dopravci. „Přitom kolegové na železnici tyto výhody ubránili,“ dodal. Rozhodující pro zrušení této výhody bylo stanovisko Finančního úřadu. „Tam nám sdělili, že cizí zaměstnance v dopravě nemůže společnost zdarma převážet, neboť je to v rozporu s daňovými zákony,“ vysvětlil Wahl.

Na ministerstvu financí se stejně zamítavě staví i k příspěvkům na stravenky. Dopravci ovšem poukazují na trochu jiné postavení jejich řemesla. „Je to jiné než ve fabrice. Když dostane řidič stravenku, na oběd si dojde. Jestliže dostane místo toho dietu, bude se snažit peníze ušetřit,“ dodal Wahl.

Odboráři se chystají za svá práva bojovat. Nikdo zatím nevyloučil ani stávku.