Právě Chrudim se přitom ještě vloni chlubila 14. pozicí. I zde zoufale chybí obchvat. Výstavba nové silnice z Pardubic se zastavila tři kilometry před městem, dál pokračuje po staré komunikaci přes centrum.

Podobný problém má i Ústí nad Orlicí. Kdy se začne stavět dálnice R35, která odsud provoz odvede, je však ve hvězdách. Ačkoliv ji region potřebuje jako sůl amá sloužit i jako alternativa k ucpané D1 z Prahy na Moravu, o její trasu se stále vedou spory.

Rychnov nad Kněžnou sice nedusí tranzit, zápasí ale se zastaralým vozovým parkem, dosahujícím 15 let. Ve starších autech než na Rychnovsku jezdí lidé jen v šesti okresech. Ale hodnocení přineslo i dobré zprávy. Výrazně si oproti předloňskému roku polepšil Trutnov. Z podprůměrného 44. místa mezi okresními městy se letos vyšvihl o celých třicet příček. Mírné zlepšení zaznamenaly i Svitavy a Jičín.

Největším překvapením je však Hradec Králové. Zatímco vloni se mezi 13 krajskými metropolemi umístil jako poslední, letos mu patří šestá pozice. A Česká pojišťovna ho proto označila za Skokana roku.

„Leckde se na počtu dopravních nehod negativně projevily tranzitní tahy a tedy velká hustota dopravy. Tento handicap je však překonatelný, o čemž svědčí případ Hradce Králové,“ uvedl mluvčí pojišťovny Václav Bálek.

Otázkou je, co s bezpečností v Hradci učiní letošní rok. V prosinci sem byla přivedena dálnice z Prahy a přilákala řadu řidičů z D1, kteří si tudy zkracují cestu na Moravu. Obchvat Hradce však nebude hotov dřív než v roce 2012.

Pardubice se naproti tomu propadly z pátého na osmé místo. I ty trápí nízká kapacita stávajícího průtahu kolem Parama, kde se tvoří až dvoukilometrové kolony.