„Byli jsme svědky obrovské kreativity a inovací při vymýšlení způsobů, jak ochránit zákazníky a zároveň zajistit alespoň základní provoz. Výdejová okénka se stala symbolem jara. I přesto tržby dosáhly pouze zlomku oproti standardnímu stavu. Zavření restaurací výrazně pomohlo rozvážkovým společnostem, které mnohonásobně zvýšily počet svých zákazníků i doručených jídel,“ přibližuje situaci z jara letošního roku Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Hotel. Ilustrační foto
Pomáhat chtějí i majitelé penzionů. Nabízí ubytování pro pacienty s koronavirem

Dnes podle něj nastal čas záchrany. „Pokud se do toho nezapojíme všichni, ztráty budou nenahraditelné. Nejen pro provozovatele restaurací a jejich zaměstnance. Během chvíle to zásadním způsobem pocítí i rozvážkové a stravenkové firmy,“ zdůrazňuje Prouza.

Lepší podmínky pro restaurace

Co je tedy podstatou nové výzvy? Jde o žádost pro firmy zajišťující rozvážku jídel, aby daly restauracím alespoň do konce zákazu jejich provozu výrazně lepší podmínky a zvyšily tak šanci restaurací na přežití.

Nakupování v čase koronaviru. Ilustrační foto
Koronavirus „snížil“ mzdy číšníkům i prodavačům. Kolik si kdo průměrně vydělal?

Dále pak prosba o pomoc míří na stravenkové firmy, aby snížily alespoň do konce června 2021 poplatky, účtované za stravenky gastronomickým zařízením, a zvýšily tak šanci na jejich přežití.

„Bez společné akce nemají restaurace šanci na přežití. Už dnes je třetina z nich zavřená a tato čísla dramaticky rostou. Už dnes o práci v gastronomii přišly tisíce lidí a každý den přibývají další. Není čas na dlouhé rozhodování. Každý den přináší další a další ztráty těm, bez kterých nebude existovat ani váš byznys,“ doplňuje Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a restaurací ČR 

Luboš Kastner, garant projektu Moje restaurace Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, pak dodává: „Jen vzájemná spolupráce a sounáležitost mezi jednotlivými subjekty může pomoci překonat tuto extrémně obtížnou dobu s co nejmenšími ekonomickými dopady.“ 

Živnostníci to nevzdávají.Zdroj: DeníkŽIVNOSTNÍCI TO NEVZDÁVAJÍ

Deník se příběhům živnostníků a tomu jak (ne)zvládají současnou situaci pozorně věnuje už od jara na svých stránkách i na webu denik.cz/podnikani

Pište nám na e-mail zivnostnici@denik.cz své příběhy a zkušenosti, jak jste nakonec zvládli jarní vlnu koronakrize, zda se vám povedlo během léta vaše podnikání zase rozjet a co pro vás znamenají současná omezení?