Každému z nás se jistě přihodilo, že si koupil boty nebo oblečení, a přestože byl v prodejně přesvědčen, že je vše v pořádku, doma zjistil, že boty jsou malé, svetr nemá tu správnou barvu a podobně. Stává se to hlavně v případech, kdy chceme někoho obdarovat a neznáme přesně jeho vkus, míry a tak dále. Věc koupíme a ona se nehodí. Je možné ji do obchodu vrátit ?

„Mezi spotřebiteli kolují nejrůznější dohady o délce doby, do které lze zboží vrátit bez udání důvodů, ale musím je bohužel zklamat. Výrobek koupený v kamenném obchodě nelze podle zákona bez udání důvodu vrátit, lze ho pouze reklamovat, vykazuje-li závadu,“ sdělil Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Bez udání důvodů lze vrátit pouze výrobek koupený prostřednictvím internetu nebo teleshopingu a to do čtrnácti dnů. Na první pohled je to výhoda, ovšem i tyto způsoby nákupu mají svá úskalí, ale o tom jindy.

„Při nákupu v kamenném obchodě záleží pouze na dobré vůli prodejce, zda nám věc vymění,“ objasnil Josef Černý. Některé obchodní řetězce sice tuto možnost ve svých reklamách nabízejí, ale jedná se o nadstandardní službu zákazníkovi v rámci konkurenčního boje, nikoliv o možnost danou zákonem. „Proto doporučuji obuv, oblečení a jiné v prodejně opravdu důkladně a v klidu vyzkoušet, barvu si prohlédnout nejen v prodejně pod zářivkami, ale i na denním světle. Pokud se jedná o dárek pro další osobu, kde si nejsme jisti úspěchem, pokusíme se s prodávajícím předem dohodnout, zda v případě, že se koupená věc nehodí, bude nám ji ochoten vyměnit. S tímto požadavkem uspějeme většinou pouze u menších prodejců,“ dodal Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Je samozřejmostí, že vrácená věc musí být bez známek použití, s originálním obalem, textil musí mít visačky a podobně a se svým požadavkem musíme přijít co nejdříve.